לקבלת הצעה

איך משקיעים בנפט ?

מדוע צונחים מחירי הנפט? וכיצד ניתן להרוויח מכך?


איך משקיעים בנפט בשנת 2023 ?
מדוע צונחים מחירי הנפט? וכיצד ניתן להרוויח מכך?

מאז תחילת חודש פברואר השנה, צונחים מחירי הנפט והם הגיעו לפני ימים אחדים לשפל של כ- 20$ לחבית מסוגOIL WTI Crude. עד אז הם נעו במשך חודשים ארוכים בטווח שבין 65 - 50 דולר לחבית.



מה גרם לצניחה במחירי הנפט?
שתי סיבות עיקריות גרמו לצניחת מחירי הנפט. הראשונה היא מלחמת מחירים, או נכון יותר לומר מלחמת כמות תפוקות, שהתפתחה בין סעודיה לברית המועצות, שתיים מבין שלוש מפיקות הנפט הגדולות בעולם (השלישית היא ארה"ב). הדבר הגדיל מאוד את ההיצע של הנפט בשוק העולמי, וכמו שכל סטודנט לכלכלה יודע, הגדלת ההיצע מביאה לירידה במחיר.
מחירי הנפט צונחים
הסיבה השנייה, והיא מעצימה את האפקט של הראשונה, היא הירידה בביקושים עקב מגפת הקורונה. ירידה דרסטית במספר הטיסות, השבתת מפעלים, והפסקה כמעט מוחלטת של התחבורה הפנים ארצית בכל רחבי העולם הביאו לקיטון דרמטי בביקוש לנפט. ו... כמו שיודע כל סטודנט לכלכלה, הקטנת הביקוש מביאה לירידה במחיר.

השילוב של שני הגורמים האלה יחדיו הביא לצניחה חסרת התקדים במחירי הנפט. הפעם האחרונה שבה מחיר הנפט היה כל כך נמוך היתה בחודש נובמבר 1998 - לפני יותר מ- 20 שנה, אז הוא ירד עד לשפל של 17.7$ לחבית נפט.

מחיר הנפט
עד כמה מחירי הנפט יכולים עוד לרדת?
בהנחה שהביקוש לנפט לא הולך להיעלם לחלוטין בעתיד הקרוב, ישנם שני גורמים שמספקים אינדיקציה לגבי רמות השפל האפשריות.

הגורם הראשון הוא השפל ההיסטורי שהוזכר, 17.7$ לחבית בשנת 1998. השפל שקדם לו התרחש אי שם לפני - שנה ויותר, ונראה קצת פחות רלוונטי.

הגורם השני שיש לקחת בחשבון הוא עלויות ההפקה של הנפט. עלויות ההפקה של הנפט שונות בין מדינה למדינה, אך בערב הסעודית, המדינה שבה עלות ההפקה היא הנמוכה ביותר מקרב יצרניות הנפט הגדולות, מחיר הפקת חבית נפט נמוך מ- 5$ לחבית.

הן ברית המועצות והן ערב הסעודית מבססות את הכלכלה שלהן על ההכנסות מנפט, ולכן, למרות מלחמת התפוקות שהתפתחה, סביר להניח שהן לא יאפשרו למחירי הנפט להתדרדר. באיזה רמת מחירים הן תתעשתנה? מכיוון שמדובר בספקולציה, כל משקיע צריך לבצע את ההערכה האישית שלו.


כיצד ניתן להרוויח ממחירי הנפט הנמוכים?

בשלב הזה, לאחר שמחירי הנפט כבר השילו 50% ויותר ממחירם, רווח פוטנציאלי מבוסס על הציפייה שהמחיר יחזור לרמתו הקודמת. האם הציפייה הזו ריאלית ובתוך כמה זמן הדבר יתרחש? כל משקיע צריך להחליט בעצמו.

על מנת להרוויח מעלייתו הצפויה של מחיר הנפט, על המשקיע לרכוש ניירות ערך שמחירם עוקב אחרי מחיר הנפט.


להלן כמה מהדרכים הזמינות גם למשקיעים הפרטיים הן:


קניית תעודות סל על הנפט
בבורסה של תל אביב (כמו גם בבורסה האמריקאית ובבורסות אחרות בעולם) נסחרות מגוון תעודות סל העוקבות אחרי מחירי הנפט דרך החוזים העתידיים עליו. זוהי דרך פשוטה וזולה יחסית לביצוע ההשקעה.

קניית מניות של חברות המפיקות נפט או פועלות בענף
השקעה כזו מבוססת על ההנחה שרווחיות החברות המפיקות נפט, מזקקות אותו, משווקות אותו וכדומה, קשורה למחיר בו הוא נמכר. כמובן שהרווחיות שלהן אמורה להיות קשורה לא רק למחיר בו הוא נמכר, אלא גם להיקף הרכישות, כך שפוטנציאל הגידול ברווחים עשוי להיות גבוה יותר מאשר התבססות על המחיר בלבד. מצד שני, כמו בכל השקעה בחברות ספציפיות, המשקיע חשוף לסיכונים הקשורים לחברה הספציפית בה בחר להשקיע.
רכישת מניות מתבצעת ע"י חברי בורסה - בתי השקעות , ברוקרים בישראל.

קניית חוזים עתידיים על מחיר הנפט
חוזים עתידיים הם נייר ערך ממונף מטבעו, וככזה פוטנציאל הרווחים, וההפסדים, שהוא מציע גבוה במיוחד. עבור המשקיע הביתי השקעה ישירה באמצעות רכישת חוזים עתידיים עשויה להיות מורכבת מדיי. שמעבר לנושא המינוף יש לקחת בחשבון גם את גודל הביטחונות הנדרשים ואת העובדה שלחוזים העתידיים יש מועד פקיעה.


כאשר אנו, כישראלים, משקיעים בניירות ערך העוקבים אחרי מחיר הנפט, עלינו לקחת בחשבון את נושא החשיפה לשינויים בשער החליפין. אחרי הכול, החוזים העתידיים על הנפט כמו גם מחירו בשוק העולמי נקובים בדולרים. לצורך הדוגמה, אם מחיר נייר הערך יעלה לאחר ביצוע הרכישה ב- 40%, ובאותו הזמן הדולר ייחלש ביחס לשקל ב- 20%, הרי שהתשואה הריאלית של המשקיע בשקלים תהיה רק כחצי מהעלייה במחיר הדולרי של נייר הערך.

גם תעודות הסל "הישראליות" חשופות לשינויים בשער החליפין מכיוון שהן מבצעות את ההשקעה באמצעות רכישת חוזים עתידיים. חלק מהן מבטיחות הגנה מפני שינויי שער החליפין. ההגנה הזו, כמובן, עולה להן כסף ופוגעת במידה מסוימת בתשואות הצפויות.

רכישת תעודות סל מתבצעת ע"י בתי השקעות , ברוקרים ובנקים בישראל.

 

לשיחה עם מומחה וקבלת הצעה אטרקטיבית

מלאו את הפרטים ואחד מנציגנו יצור אתכם קשר בהקדם
אנא מלאו את טופס - לשיחה עם מומחה וקבלת הצעה אטרקטיבית