לקבלת הצעה

מטבעות דיגיטליים - מהם מטבעות דיגיטליים?

היתרונות והחסרונות של מטבעות דיגיטליים , האם כדאי לרכוש אותם? כיצד ניתן לרכוש אותם?

מטבעות דיגיטליים לקראת 2024

לא ניתן להתעלם יותר מנוכחותם של המטבעות הדיגיטלים דוגמת הביטקויין והאת'ריום. המטבעות הללו הופיעו לחיינו לראשונה בשנת 2017, ובשנה וחצי האחרונות שווין עלה לממדים אסטרונומים, וההשפעה שלהם על חיינו מתחילה להיות ממשית. חלק מהאנליסטים סבורים שזוהי רק ההתחלה, ושווין צפוי עוד לזנק לשמיים, חלק מאמינים שהמטבעות הללו אינן אלא בועה, ושויין עומד להתרסק, וחלק פשוט שואלים את עצמם - מה זה בכלל מטבעות מבוזרים?

מהם מטבעות דיגיטליים?

מטבעות דיגיטליים (מכונים גם "מטבעות מבוזרים" או "מטבעות קריפטוגרפים") פותחו כדי להוות אמצעי תשלום, כמו מטבעות רגילים דוגמת הדולר או השקל. אבל, שיטת הפעולה ואופי הפעילות של המטבעות הדיגיטליים שונים בתכלית השוני ממטבעות רגילים.

מטבעות דיגיטליים

המטבעות הרגילים, דוגמת הדולר או השקל, הם בעלי ערך מסוים. אם ברשותכם 2000 שקלים, אתם מצפים שתוכלו לרכוש עם השקלים הללו מוצרים או שירותים של אדם אחר. אבל, בשביל שהמטבעות הללו יהיו אפקטיביים, הם זקוקים לאמון הציבור, כלומר שתהיה מעין מוסכמה חברתית שכולם מקבלים את השקל כאמצעי תשלום בעל ערך.

כעת צריך לשאול - מי ערב לכך שהשקל הוא בעל ערך? מדוע שהשקלים שיש לי בחשבון הבנק לא יהפכו לחסרי תועלת מחר? התשובה היא - מדינת ישראל. מדינת ישראל, באמצעות בנק ישראל, מדפיסה את השקל, מנטרת את כמות השקלים בשוק ומונעת זיופים והונאות הקשורים בשקל. כך, המדינה שומרת על אמון הציבור בשקל וערכו נשמר. עיקרון זה נשמר לכל המטבעות הרגילים - ארצות הברית ערבה לערכו של הדולר, האיחוד האירופאי ערב לערכו של האירו וכן הלאה.

המטבעות הקריפטוגרפים בנויים על מנגנון אמון אחר לחלוטין. אותם מטבעות אינם מסתמכים על מדינות שישמרו על ערכם וימנעו זיופים, אלא על מתמטיקה. המידע על המטבעות המבוזרים, כגון למי הם שייכים, ואיזו אינטראקציה בוצעה בהן, שמורים בתוך רשימת מידע המכונה "בלוקצ'יין". המידע בבלוקצ'יין שמור באמצעות שילוב של מניפולציות מתמטיות סבוכות עד אין קץ והצפנת נתונים, ולא ניתן לשנות אותו או לעשות מניפולציות עליו.

בשביל לשמור על המידע השמור בבלוקצ'יין, צריך כח חישוב עצום, אותו מבצעים מיליוני מחשבים ברחבי העולם, ממחשבים ביתיים סטנדרטיים של אנשים פרטיים, לתאגידים המנהלים חוות ענקיות של מחשבי על. אותם מחשבים פועלים בשביל לפתור אינספור תרגילים סבוכים לאין ערוך במתמטיקה, וכך המידע בבלוק'ציין נשאר מאובטח. הבעלים של אותם מחשבים מקבלים שברירי מטבעות מבוזרים בתמורה, מעין "עמלה" על המאמץ שלהם לטובת השימור של כל המטבעות הקריפטוגרפים.

אותם מיליוני מחשבים ברחבי העולם הופכים בעצם את הבלוקצ'יין לבלתי חדיר. אם גוף מסוים ירצה לעשות מניפולציות בבלוקצ'יין, הוא יזדקק לכח חישוב עצום כל כך, שהרווח שלו מהחדירה לבלוקצ'יין יתגמד לעומת חשבון החשמל שהוא יאלץ לשלם.

לסיכום, במטבעות רגילים אנו סומכים על המדינה כדי שאף אחד לא ישכפל לעצמו, יגנוב, ירמה או יעשה מניפולציה כלשהי על הכסף שלנו או על ערכו. במטבעות קריפטוגרפים, לעומת זאת, אנו סומכים על המתמטיקה והטכנולוגיה.

היתרון של המטבעות הדיגיטליים

למטבעות דיגיטליים ישנם יתרונות רבים, אולם ישנו יתרון אחד מרכזי.

נכון להיום המדינה שולטת על הכסף ועל ערכו, ולמעשה יכולה לעשות בו כרצונה. אנו כאזרחים מניחים שהמדינה תשתמש בכוחה לטובה, אבל אין לנו דרך לדעת זאת בוודאות. המדינה בסופו של דבר נשלטת על ידי אנשים בשר ודם, ובקלות יתכן שאדם מושחת ינסה לבצע מניפולציות לא חוקיות, דוגמת הדפסת כספים, בשביל רווח עצמי.

המטבעות הקריפטוגרפים אינם נשלטים לא על ידי מדינה, ולא על ידי שום אדם אחר. הכוח השולט בהן, הקובע את ערכן, הוא המתמטיקה והטכנולוגיה. המתמטיקה נשארת יציבה, אין לה תאוות רווח והיא אינה נתפסת בשחיתות. אם הטכנולוגיה מאחורי המטבעות הקריפטוגרפים תהפוך לרווחת מספיק, לא יוכלו להיות כלל הונאות הקשורות בכסף. הממשלה לא תוכל להתערב בערכו מטעמים פופוליסטים, ורודן לא יוכל לצוות על הבנק להדפיס עבורו כמויות של כסף וכך לרסק את ערכו. היתרון הזה, של הניתוק מגוף מדינתי, הוא יתרון שלא ניתן להקל בו ראש.

החסרונות של המטבעות הדיגיטליים

למטבעות דיגיטליים ישנם שני חסרונות עיקריים - עלות אנרגטית, ופתח להונאות ממון.

החיסרון הראשון הוא העלות האנרגטית העצומה של המטבעות המבוזרים. כפי שצוין, כדי להשתמש במטבעות מבוזרים צריך מחשבי על, הפועלים יומם וליל ב"עבודה שחורה" של פתרון אינספור בעיות מתמטיות סבוכות עד אין קץ. חישובים אלה לוקחים למחשבים המון זמן, ויש לכך השלכות אנרגטיות חמורות.

לדוגמא, כדי לאבטח מעבר של 0.0072 ביטקוין מהארנק שלי לארנק של חבר, צריך להיות ערבויות לכך שאכן הוחסר 0.0072 ביטקוין מהארנק שלי, ושבדיוק אותם 0.0072 ביטקוין התווספו לארנק של החבר שלי. כדי לאבטח מעבר שכזה, הבלוקצ'יין זקוק לגיבוי מתמטי. הגיבוי המתמטי הזה צורך כמות עצומה של חשמל. לצורך השוואה, כמות האנרגיה שצורכת עסקה ממוצעה בבטקוין היא בערך פי מיליון (!) מכמות האנרגיה שצורכת עסקה ממוצעת בוויזה.

לצריכת החשמל המוגברת יש השלכות שליליות כפולות: ראשית היא עולה לא מעט כסף. וגרוע מכך, ההשלכות הסביבתיות של כמויות החשמל הזה עצומות. תעשיות החשמל היא אחת התעשיות המזהמות ביותר, ופעולת זיקוק החשמל באמצעות פחם פולטת כמויות גבוהות מאוד של גזי חממה לאטמוספירה.

חסרון נוסף של המטבעות המבוזרים הוא הפתח שהם מאפשרים להונאות ממון כגון שוחד, סחיטת כספים, הלבנת הון ועוד.

כפי שצויין, כל המידע על המטבעות המבוזרים, כגון למי הם שייכים, ואילו עסקאות בוצעו לאחרונה, שמורים בבלוקצ'יין. הבלוקצ'יין אומנם חשוף לכל, אבל אף אחד לא יכול לדעת מי באמת עומד מאחורי העסקאות בבלוקצ'יין. עסקה רנדומאלית בבלוקצ'יין תראה כך: "הביטקויין מספר 0332244 נקנה על ידי ארנק 83295472 ונמכר על ידי ארנק 84903234" אף אחד לא יכול לדעת מי הקונה ומי המוכר. כל מה שניתן לדעת, הוא שהתבצעה עסקה בין שני אנשים ברחבי העולם.

המנגנון הזה נועד לאבטח את פרטיות המשתמשים, אבל הבעיה בו, היא שניתן להשתמש בו למטרות זדוניות בקלות. לא ניתן לעקוב אחרי המטבעות המבוזרים הללו, ועסקה שבוצעה בהם לא ניתנת לביטול.

המשמעות היא שגופים זדוניים, דוגמת האקרים, יכולים לסחוט אנשים פרטיים תוך דרישה לתשלום במטבעות מבוזרים, ולהעלם מיד אחר כך. מנהיג מושחת יכול לבקש שוחד בביטקוין, ולא יהיה שום תיעוד מוכח להעברה של שוחד כזה. סוחר סמים יכול למכור את מרכולתו באת'ריום, ואף אחד לא יוכל להעמידו לדין. חיסרון זה, הנובע מחוסר יכולת מעקב אחרי המטבעות המבוזרים, שובר את הראש לרגולטורים ברחבי העולם.


למאמרים נוספים >>
איזה בורסת קריפטו מומלצת?
מטבעות וירטואלים - השוואה 2025
מטבעות דיגיטלים מומלצים לשנת 2024



בהצלחה במסחר 
צוות אתר 'ברוקר ישראל'

 

לשיחה עם מומחה וקבלת הצעה אטרקטיבית

מלאו את הפרטים ואחד מנציגנו יצור אתכם קשר בהקדם
אנא מלאו את טופס - לשיחה עם מומחה וקבלת הצעה אטרקטיבית