לקבלת הצעה

קרנות גידור 2024 : האם היעדר נזילות פוגעת או תורמת למשקיעים?

אחד מהמאפיינים המרכזיים של קרנות גידור הוא היעדר נזילות, או נזילות מוגבלת.

קרנות גידור 2024
האם היעדר נזילות בקרנות הגידור פוגעת או תורמת למשקיעים ?


אחד מהמאפיינים המרכזיים של קרנות גידור הוא היעדר נזילות, או נזילות מוגבלת. המשקיעים יכולים למשוך כסף מהקרן אך ורק בחלונות זמן שנקבעו מראש, בדרך כלל אחת לרבעון ואפילו בתדירות נמוכה יותר.


לעומת זאת, קרנות נאמנות ותעודות סל נסחרות על בסיס קבוע בבורסה לנירות ערך, ולכן למשקיעים בהן יש יכולת לממש את השקעתם (או להגדיל אותה) על בסיס יום-יומי.

נשאלת השאלה, האם מנקודת המבט של המשקיעים הנזילות הנמוכה של קרנות הגידור מהווה יתרון או חיסרון ביחס לנזילות המלאה שקיימת בקרנות נאמנות ותעודות סל?


היתרון הקשור ליכולת למשוך את כספנו מתי שנחפוץ בכך, ברור לכל. אולם מכיוון שמדובר במסלולי השקעה, במאמר זה נתמקד בהשפעת הנזילות, או היעדרה, על התשואות מהן ייהנה המשקיע.


אימפולסיביות המשקיעים

משקיעים רבים מגיבים באימפולסיביות לתנודות השוק. לאחר ירידה, אפילו זמנית, הם מוכרים בבהלה מכל הבא ליד. מצד שני, לאחר עליות, אפילו מוגזמות, הם קונים. ההיסטוריה מוכיחה פעם אחרי פעם שאופן ההתנהלות הזה מוביל לכך שציבור המשקיעים נוטה להפסיד גם אם קרן הנאמנות או תעודת הסל עצמה היתה רווחית.


לעומת זאת, היעדר הנזילות בקרן הגידור מונע מהמשקיעים בה את היכולת לפעול באימפולסיביות. בדרך כלל החלטותיהם יהיו מנותקות "מרעשים קצרי טווח", ויתקבלו לאחר שיקול דעת רציני יותר. במובן הזה, איעדר הנזילות של קרן הגידור מגן על המשקיעים מפני עצמם.


ההכרח של מנהל הקרן להגיב לאימפולסיביות המשקיעים

כאשר תעודת סל, קרן נאמנות או קרן גידור סובלת ממימושים, על מנהל הקרן למכור ניירות ערך כדי להחזיר כסף למשקיעים הנוטשים.

ראינו כבר שבעיית המימושים מאפיינת את תעודות הסל וקרנות הנאמנות. ומתי הן יסבלו מהמימושים הכבדים ביותר? לאחר ירידות משמעותיות בבורסה. ולמה הדבר יוביל? להכרח למכור במחירים נמוכים את המניות בהן הן מחזיקות ובכך לא רק לקבע את ההפסד, אלא גם להעמיק את הירידות.

ההיסטוריה מלמדת שבמצב כזה מנהלי הקרנות נאלצים למכור גם ניירות ערך איכותיים בכדי לספק את הפדיונות, ובכך בעצם מעצימים את ההפסדים ופוגעים ברווחיות העתידית של הקרן לאחר שהמשבר יחלוף.

ומה לגבי קרנות הגידור? מכיוון שהן אינן נזילות, מנהליהן לא רק שלא יצטרכו לממש (אלא אם ירצו בכך), הם יוכלו לנצל את הפאניקה כדי לרכוש מניות במחירי מבצע!


שורה תחתונה:

לכל כלי השקעה - תעודות סל, קרנות נאמנות, קרנות גידור וכדומה יש יתרונות וחסרונות, ועל כל משקיע לבחון את מידת ההתאמה של הכלי לצרכים ולמאפיינים הייחודיים שלו.


המאפיין בו התמקדנו במאמר זה היה נושא הנזילות. בשורה התחתונה, היעדר הנזילות מסייעת הן למשקיע והן למנהל קרן הגידור להשיג תשואות גבוהות יותר מאשר בקרנות נאמנות ובתעודות סל.

כמובן שמדובר ביתרון בודד מתוך טווח שלם של יתרונות וחסרונות, ואין ביטחון שמנהל הקרן ישכיל לתרגם אותו לתשואות
עודפות.


ד"ר שי סולן, מנהל קרן גידור.


עוד נושאים בברוקר ישראל >>

מהי קרן גידור

השוואת קרנות גידור בישראל 2024

 

לשיחה עם מומחה וקבלת הצעה אטרקטיבית

מלאו את הפרטים ואחד מנציגנו יצור אתכם קשר בהקדם
אנא מלאו את טופס - לשיחה עם מומחה וקבלת הצעה אטרקטיבית