לקבלת הצעה

ללמוד מטעויות ההשקעה שלך

אם תתבוננו במשקיעים מצליחים, תגלו מכנה משותף אחד: הם אשפים בפסיכולוגיה. הם לא יכולים לשלוט בשוק, אך יש להם שליטה מוחלטת על התאים האפורים בין האוזניים.


ללמוד מטעויות ההשקעה שלך


אם תתבוננו במשקיעים מצליחים, תגלו מכנה משותף אחד: הם אשפים בפסיכולוגיה. הם לא יכולים לשלוט בשוק, אך יש להם שליטה מוחלטת על התאים האפורים בין האוזניים. וכמה מזל יש להם. רובנו מצד שני, הם אסונות פסיכולוגיים.

קחו לדוגמה את אחת התיאוריות עם הכי הרבה עוצמה בפסיכולוגיה התנהגותית: דיסוננס קוגניטיבי. זה מושג שפסיכולוגים משתמשים בו לתיאור תחושת חוסר נוחות שמתעוררת בנו כאשר יש לנו שתי מחשבות עם קונפליקטים בבחירה מתוך מספר אפשרויות. "עוגת שוקולד אינה טובה לי לדיאטה. אני הולך לאכול רק אחת", זהו דיסוננס קוגניטיבי.

אנו שונאים דיסוננס קוגניטיבי, ועושים שמיניות באוויר כדי להפחית אותם. הדרך הקלה ביותר להפחית זאת היא לבצע אימון מנטאלי שמצדיק את ההתנהגות שאנו יודעים שהיא שגויה. "היה לי יום מלחיץ בעבודה ולכן מגיעה לי עוגת שוקולד". כעת אתם יכולים לאכול אותה פטורים מרגש האשמה. הבעיה נפתרה.

האדם הוא הייצור היחיד שמיישם התנהגות של הולכת שולל עצמית. בספרם המצויין Mistakes Were Made (But Not By Me), קארול טראוויס ואליוט ארנסון כותבים:

"הכלב יכול להיות מלא חרטה לאחר שהוא נתפס מטיל את מימיו על השטיח, אבל הוא לא ינסה לחפש צידוקים להתנהגות הבלתי הולמת שלו. האדם חושב, ובגלל שאנו חושבים, תיאוריית הדיסוננס הקוגניטיבי מראה שההתנהגות שלנו היא מעבר לאפקט השכר והעונש ולא מעט פעמים סותרת אותם".


אכן, אשר זה מגיע ללמוד מהתנהגות רעה, אנו נמצאים בעמדת נחיתות משמעותית מול גור כלבים תמים.דיסוננס קוגניטיבי הוא רעיל במיוחד כאשר זה מגיע לשטף הרגשות שמציף אותנו בניהול כספים. תרימו את היד אם זה אתם:

  • אתם מבקרים את וול סטריט על-כך שהיא קזינו, ובינתיים אתם בודקים את תיק ההשקעות שלכם לפחות פעמיים/שלוש ביום.
  • מכרתם את המניות שלכם ב-2009 בגלל שהפד החל להדפיס כסף. כאשר המניות הכפילו את עצמם בערך לא הרבה זמן לאחר מכן, אתם מאשימים את הפד בגלל שהוא מדפיס כסף.
  • זרקתם 1,000$ על מניית סמולקאפ קטנה ומלהיבה שאח שלכם שכנע אתכם שהיא הולכת להיות הפייסבוק הבאה. לאחר שהפסדתם הכל, אתם אומרים לעצמכם שרק השקעתם לצורך שעשוע.
  • אתם מכנים את הממשלה חסרת אחריות על הגרעון הגדול בתקציב שלה, כאשר באותו זמן ממש אתם לוקחים על עצמכם משכנתא שאינה במסגרת האפשרויות שלכם בפועל.
  • אתם רוכשים מניה רק בגלל שאתם חושבים שהיא זולה. כאשר אתם מבינים ששגיתם, אתם מחליטים להמשיך ולהחזיק אותה בגלל שאתם אוהבים את שירות הלקוחות של החברה.

כמעט רובנו מבצעים מהלכים זהים עם הכסף שלנו. אנו מאמינים כי ההחלטות שלנו הגיוניות. כך שכאשר אנו ניצבים מול סיטואציה שאינה הגיונית, אנו גורמים לעצמנו להאמין במשהו אחר.

וגרוע מכך, נטייה אחרת שלנו היא ה'נטייה לקבלת ההסכמה' אשר גורמת לנו להיקשר אל אנשים שאוחזים באותה הולכת שולל עצמית שדומה לשלנו. אלו שפיספסו את הראלי של 4 השנים האחרונות, סביר יותר שהם מקשיבים לאנליסטים שחוזים קריסה נוספת. משקיעים שמרגישים שהם ניכוו ע"י הפדרל ריזרב, גולשים לאתרי אינטרנט אשר דוגלים באותה הדיעה. הדובים מקשיבים לחבריהם הדובים והשוורים מקשיבים לחבריהם השוורים.

פס הייצור של הכשלון עובר דרך תחנות מאוד ברורות: אתם לוקחים החלטה שגויה ואתם מנמקים אותהע"י כך שאתם נלחמים בדיסוננס הקוגניטיבי ואתם מחזקים את הדעה הזו ע"י 'הנטייה לקבלת הסכמה'. לא פלא שהמשקיע הממוצע מגיע לתוצאות כה חלשות.

משקיעים גדולים מתנהגים בצורה שונה. הם למעשה אלרגים לכל הנטיות הללו.

משקיע ערך אחד בשם מוניש פבראל מחזיק בביצועים היסטוריים יוצאי דופן בטווח הארוך, אך הוא בניגוד לרובנו לקח זמן משמעותי בכדי לערוך תחקיר מעמיק בניתוח הטעויות שלו. בשנת 2008 הוא הפסיד הרבה כסף (כמו רבים אחרים). במקום לנמק את ביצועיו הגרועים ולהאשים את וול סטריט, הוא הצליח ללמוד מכך את תהליך קבלת ההחלטות שלו בתחום ההשקעות.

וכך הוא אמר בראיון שנערך עימו:

"אני בצורה ברורה למדתי מה היו הטעויות שלי, והלכתי אחורה באופן סיסטמתי, ותיעדתי מדוע הפסדתי כסף על ההשקעות השונות שביצעתי". המחקר על הטעויות שלו הוביל בסופו של דבר לרשימה שהיום פבראל מתייחס אליה לפני שהוא לוקח החלטות השקעה חדשות. כך שרשימת קבלת ההחלטות החדשה, הפחיתה משמעותית את שיעור הטעויות שהוא עושה.

רוב המשקיעים אינם עושים זאת. הם מניחים את הדיעה שלהם (או הדיעה של אלו המסכימים איתם), שחייבת להיות נכונה, והם יוליכו עצמם שולל כדי להצדיק את האמונה כאשר העובדות ההפוכות מראות את עצמן.

"המוח בנוי עם נקודות מתות של חוסר ידיעה", ממשיכים וכותבים טראוויס וארונסון בסיפרם. "אחד הטריקים המתוחכמים שלו הוא לתת לנו את האשליה המנחמת כי לנו, באופן אישי, אין אותם". חבל! מפני שיש לנו את אותן נקודות מתות של פערי הידע. והם אלו המונעים מאיתנו להפוך למשקיעים טובים יותר. הילחמו בהם ככל שתוכלו ואל תשלימו עימם.




בהצלחה בהשקעות !
שלמה קופר - אנליסט ראשי

לשיחה עם מומחה וקבלת הצעה אטרקטיבית

מלאו את הפרטים ואחד מנציגנו יצור אתכם קשר בהקדם
אנא מלאו את טופס - לשיחה עם מומחה וקבלת הצעה אטרקטיבית