לקבלת הצעה

5 שאלות בסיסיות להתחלת מסחר עצמאי בבורסה

אחד מהמסלולים המועדפים על רבים הוא מסחר עצמאי בבורסה. במאמר זה נציג חמש שאלות בסיסיות

ד"ר שי סולן - מנהל קרן גידור

5 שאלות בסיסיות להתחלת מסחר עצמאי בבורסה

נגיף הקורונה וחוסר הוודאות התעסוקתי והכלכלי שהגיע בעקבותיו גרמו לרבים לחפש מקורות הכנסה חלופיים או נוספים. אחד מהמסלולים המועדפים על רבים הוא מסחר עצמאי בבורסה. במאמר זה נציג חמש שאלות בסיסיות עליהן חשוב להשיב לפני שמתקדמים:

1. כמה שעות ביום אני מוכן להקדיש למסחר העצמאי?

ככלל, השווקים הפיננסיים פועלים 24 שעות ביממה. לכן סוחר עצמאי יכול לבחור את מספר השעות שבהן ברצונו "לעבוד". אם המסחר יהווה עבורכם עיסוק נוסף לעבודה העיקרית שלכם, יתכן שתהיו מוכנים להקדיש לעניין שעתיים ביום בלבד, ואולי אפילו פחות מכך. אם אתם מתכוונים שזה יהיה מקור הפרנסה היחיד שלכם, יתכן שתרצו להרחיב את מספר השעות.

בכל מקרה, חשוב להבין שאין קשר ישיר בין מספר שעות העבודה לבין הרווחים. במסחר עצמאי בבורסה אנחנו לא מקבלים משכורת שעתית, אלא מרוויחים בהתאם לאיכות הביצועים שלנו. סוחרים מצליחים רבים "עובדים" שעתיים ביום, ואפילו פחות, ונהנים מרווחים יפים.


2. באיזה שעות ביום נוח לי יותר לסחור?

מכיוון שהשווקים הפיננסיים פועלים 24 שעות ביממה, ביכולתנו לבחור את השעות בהן נוח לנו יותר לפעול. למשל, בורסת ניו-יורק פתוחה למסחר בין השעות 23:00 - 16:30 לפי שעון ישראל. לכן המסחר בה מתאים יותר לאנשים העובדים בשעות הבוקר.

בורסת תל-אביב, לעומת זאת, מתחילה לפעול בשעות הבוקר, ולכן עשויה להיות נוחה יותר לאנשים שמסחר הוא עיסוקם העיקרי.


שווקי המטבעות והחוזים העתידיים נסחרים כמעט ברציפות במשך כל שעות היממה, ולכן מסחר בהם עשוי להתאים אפילו לאנשים שעסוקים מבוקר עד ערב.


3. מהו ההון שעומד לרשותי לצורך ביצוע המסחר?

מגוון סוגי ניירות הערך וסגנונות הפעולה מאפשרים פעילות כמעט בכל היקף הון העומד לרשותכם. החל מעשרות דולרים בודדים, ועד למיליוני שקלים.

יחד עם זאת, קיים הון מינימלי הנדרש למסחר כמעט בכל סוג של נייר ערך. למשל, מסחר תוך-יומי במניות בבורסה האמריקאית, מחייב שבחשבון המסחר שלכם יהיו 25,000$ לפחות. זוהי דרישת המחוקק האמריקאי. מסחר בחוזים עתידיים, נניח על מדד הנאסד"ק, יחייב הון קטן בהרבה.


את מרב הגמישות מספקים שווקי המטבעות בהם ברוקרים מסוימים מאפשרים מסחר אפילו על תיק בו יש עשרות דולרים בלבד.


היקף ההון שבכוונתכם להקדיש למסחר חשוב משתי סיבות. הראשונה היא האפשרות להתנסות, לתרגל ולפתח את המיומנות מבלי לסכן סכומי כסף גדולים מדיי. גם אם בכוונתכם לפתוח תיק ובו 100,000$, כנראה שיהיה נכון להזרים תחילה סכום קטן בהרבה לתיק שלכם, ורק לאחר שתיווכחו שביכולתכם להרוויח בעקביות להגדיל את ההון.

הסיבה השנייה קשורה לכוונתכם להתפרנס מהמסחר העצמאי בשוק ההון. אתם תזדקקו לתיק מספיק גדול, כך שתשואה חודשית סבירה תניב סכום כספי שיספיק לפרנסתכם. למשל, תשואה של 5% לחודש נחשבת לפנומנלית בכל קנה מידה. אך על תיק של 10,000$, מדובר בסך הכול ב- 500$ לחודש (לפני מסים).


בהקשר של גודל התיק, חשוב להזכיר את נושא המינוף. מבלי להיכנס לפרטים טכניים מדיי, ישנם ניירות ערך ממונפים מטבעם, למשל אופציות וחוזים עתידיים. ניירות ערך כאלה מאפשרים להפיק רווחים גדולים יחסית (וגם לסבול מהפסדים גדולים) גם עם הון עצמי קטן.

בניירות ערך אחרים, למשל מניות, חברות הברוקרז' מעניקות מינוף קטן יחסית למשקיעים, ולכן פוטנציאל הרווחים שאפשר להפיק עם הון עצמי קטן מוגבל.

במט"ח הברוקרים מעניקים מינוף נדיב, אפילו של פי 100 ויותר על ההון העצמי שלכם, ולכן פוטנציאל הרווח וההפסד ביחס להון העצמי ענק.

ככלל, ככל שהמינוף, בין כזה הנובע מטבעו של נייר הערך ובין שהוא ניתן על-ידי הברוקר, גדול יותר, כך ניתן ליהנות מרווחים גדולים יחסית גם על חשבון מסחר עם הון קטן. כמובן שיש לקחת בחשבון גם את הסיכונים הכרוכים במינוף.


4. על איזה סוג של נייר ערך ברצוני לסחור?

לאחר שהגדרנו את השעות בהן ברצוננו לסחור, ואת היקף ההון שבכוונתנו להפנות לפעילות המסחר, ניתן לקבל החלטה לגבי סוג נייר הערך עליו נסחר. האם אלה יהיו מניות? אופציות? חוזים עתידיים? צמדי מטבעות? ביטקוין? קיימות אפשרויות רבות, וכל אחת מהן - אם תיעשה כראוי - יכולה לפרנס אותנו היטב.


לכל סוג של נייר ערך ישנם מאפיינים ייחודיים. למשל, רמת התנודתיות שלו, נטייה לפתח מגמות ארוכות טווח, היקפי המסחר, השפעות של הודעות כלכליות על המחיר ועוד. להבדלים האלה יש השלכות טכניות, כלומר על סוגי אסטרטגיות המסחר המתאימות לכל אחד מהם. יש להם גם השלכות פסיכולוגיות. למשל, לסוחרים המעדיפים מסחר רגוע ושקט, יתכן שמסחר במניות של חברות גדולות או מסחר על מדדים עשוי להתאים יותר. לעומת זאת, אנשים המעדיפים דווקא שוק קופצני ועתיר בהזדמנויות עשויים להעדיף לסחור במניות של חברות בינוניות, או בחוזים עתידיים.


בכל מקרה, כדי שתוכלו לרכוש את הידע הנדרש למסחר רווחי, תצטרכו לקבל החלטה לגבי סוג נייר הערך בו ברצונכם להתמקצע.


5. באיזה בורסה ברצוני לפעול?

לאחר שקיבלנו החלטה עקרונית לגבי סוג נייר הערך בו ברצוננו לפעול, עלינו לקבל החלטה לגבי השוק הספציפי. ההחלטה מתבססת על התשובות שענינו על ארבע השאלות הקודמות.

למשל, נניח שהחלטנו להתמקד במסחר במניות. כמעט בכל מדינה בעולם פועלת בורסת מניות. באיזה מהן נרצה לסחור? רוב הסוחרים הישראלים פועלים בבורסה האמריקאית (כאמור, בשעות אחרי הצהרים לפי שעוננו) או בבורסת תל אביב (בעיקר בשעות לפני הצהרים). אך יש אחרים שמעדיפים דווקא בורסות אחרות, כאמור טווח האפשרויות מאוד רחב.


אם בחרנו דווקא להתמקד בחוזים עתידיים, גם כאן יש לנו טווח אפשרויות רחב. ישנן מספר בורסות חוזים בארצות הברית. גם בורסת החוזים האירופאית מאוד פעילה וישראלים רבים פועלים בה.


לסיכום,
מסחר עצמאי בשוק ההון עשוי לספק מקור פרנסה חלופי או נוסף הן בתקופה המאתגרת בה אנו נמצאים כיום, והן בכלל. מגוון האפשרויות רחב ומאפשר כמעט לכל אדם למצוא את הדרך המתאימה לו. הוא כולל בורסות שונות, מגוון רחב של סוגי ניירות ערך, ואין ספור אסטרטגיות פעולה.

כמו כל עיסוק רציני, גם זה מחייב למידה, תרגול והתמקצעות. מענה על חמשת השאלות שהוצגו במאמר זה יאפשרו לכם לבחור את הכיוון בו ברצונכם לפעול, ויקלו עליכם למצוא את תוכנית ההכשרה או את המורה המתאימים לכם.


השוואת עמלות למסחר עצמאי בבורסה

לשיחה עם מומחה וקבלת הצעה אטרקטיבית

מלאו את הפרטים ואחד מנציגנו יצור אתכם קשר בהקדם
אנא מלאו את טופס - לשיחה עם מומחה וקבלת הצעה אטרקטיבית