לקבלת הצעה

תעודות סל - שיטת ההשקעה המומלצת של וורן באפט

כיצד להשקיע בתעודות סל ? מהן תעודות סל ?

שיטת ההשקעה המומלצת לפי וורן באפט - תעודות סל

וורן באפט, המשקיע האגדי נשאל לא-פעם מהי המלצתו למשקיעים מקרב הציבור, אלה שלא מתכוונים להתמקצע בפעילות בשוק ההון, ובכל זאת מעוניינים שההון שלהם יצמח. פעם אחרי פעם הוא ממליץ להשקיע בתעודות סל. אגב, הוא אמר שזו גם ההנחיה שהשאיר ליורשיו. לדבריו, ההמלצה שלו ליורשיו היא להחזיק 10% מההון באגרות חוב נטולות סיכון, ואת היתרה בתעודות סל העוקבות אחרי מדד המניות האמריקאי.


מסחר עצמאי בבורסה

מהי בעצם תעודת סל?

תעודת סל (או, בשמה המקובל בארץ - "קרן סל") היא נייר ערך הנסחר בבורסה לניירות ערך ועוקב אחרי נכס כלשהו, בדרך כלל מדד מניות, מדד אגרות חוב, סחורות וכדומה. מדובר בנייר ערך סחיר שניתן לקנות ולמכור בכל עת, אפילו כמה פעמים במהלך היום, באופן פשוט יחסית.

תחת הכותרת של קרן סל ישנם מספר סוגים, למשל, קרנות המחקות באופן כמעט מדויק את מדד ת"א 35, או את מדד הדקס הגרמני. ישנן קרנות אקטיביות המנסות להכות מדד מסוים, כגון "קרן בניהול אקטיבי ת"א 125". ישנן גם קרנות בחסר וקרנות ממונפות אליהן נתייחס בקצרה בהמשך.


מה היתרונות של קרנות / תעודות סל?

להשקעה באמצעות תעודות סל יש יתרונות רבים (לא לחינם וורן באפט המליץ עליהן!)

1. הן מאפשרות התמקדות בתחומים או בסקטורים המועדפים על המשקיע, תוך פיזור בין מספר חברות או נכסים. למשל, קרן סל על מדד תל אביב 35 שעוקבת אחרי מחירי המניות של 35 החברות הגדולות ביותר בבורסה הישראלית, או תעודת סל QQQ שנסחרת בארה"ב ועוקבת אחרי מחירי המניות של 100 מהחברות הגדולות ביותר הנסחרות בבורסת נאסד"ק.
כלומר כל משקיע יכול לבנות תיק המתאים להעדפותיו ולציפיותיו מהשוק, ועדיין ליהנות מפיזור המקטין את הסיכון שהוא לוקח על עצמו.

2. דמי הניהול שגובים בתי השקעות בישראל נמוכים יחסית. תעודות וקרנות הסל העוקבות אחרי מדד מסוים ולא מתימרות להכות אותו, חוסכות חלק ניכר מעלויות הניהול שיש, למשל, לקרנות נאמנות. כתוצאה מכך, בדרך כלל דמי הניהול שהם גובים נמוכים יחסית, דבר שתורם לתשואה נטו ממנה ייהנה המשקיע.

3. הן נזילות לחלוטין.

4. פשוט יחסית לקנות ולמכור אותן.

5. הן נסחרות בבורסה כמו מניה רגילה, ולכן ניתן לרכוש ולמכור אותן אפילו כמה פעמים ביום, כלומר לבצע עליהן מסחר אקטיבי.


כיצד רוכשים תעודות סל בארץ?
מכיוון שקרנות הסל נסחרות בבורסה לניירות ערך כמו כל מניה, אופן הרכישה שלהן דומה למניות. ניתן לעשות זאת דרך הבנק שלכם, או באמצעות פלטפורמות מסחר ייעודיות דרך ברוקרים המציעים גישה לבורסה לניירות ערך.
בארץ נסחרות גם תעודות סל על מדדי מניות אמריקאים ושל מדינות אחרות, כך שגם אם ברצונכם ליהנות מגיוון בינלאומי בתיק ההשקעות שלכם אתם יכולים לעשות זאת כאן בארץ.


כיצד רוכשים תעודות סל בחו"ל?
ישראלים רבים מעדיפים לפעול בבורסות חו"ל באופן ישיר. גם במקרה כזה, רכישת תעודות סל תתבצע באופן דומה לזה שבו הם רוכשים מניות. בדרך כלל באמצעות שירותיו של ברוקר זר המעניק להם גישה ישירה לבורסה האמריקאית, הגרמנית וכדומה.


תעודות סל ממונפות
זהו סוג ייחודי של תעודת / קרן סל. בדרך כלל תעודת סל ממונפת עוקבת אחרי מדד מסוים, נניח מדד הנאסד"ק 100, אבל הן מתיימרות לנוע בשיעור כפול, או משולש מתנועת המדד. כלומר, אם המדד עלה ביום מסוים ב- 2%, קרן סל ממונפת X2 תעלה בערך ב- 4%, וקרן סל ממונפת X3 תעלה באותו היום ב- 6% לערך. כמובן שהדבר נכון גם במקרה של ירידות!
נרחיב על תעודות סל ממונפות במאמר אחר, כאן רק נציין שמדובר בנייר ערך מאוד תנודתי, ולכן מסוכן.


תעודות סל בחסר

ערכן של תעודות / קרנות סל בחסר עולה דווקא כשמחיר הנכס אחריו הן עוקבות יורד, ויורד כאשר מחיר הנכס עולה. הן נועדו לאפשר למשקיעים הצופים ירידות להגן על עצמם.

גם תעודות סל בחסר יזכו במאמר משלהן, כאן נציין רק את העובדה שקרנות כאלה חושפות את המשקיע לסיכון מאוד גבוה, מכיוון שבעוד שיעור הירידה הפוטנציאלי של השוק מוגבל (ולכן פוטנציאל הרווח של הקרן בחסר מוגבל) פוטנציאל העליות של השוק לא-מוגבל, ולכן המשקיע עלול להפסיד את כל כספו.



לסיכום, תעודות סל, או בשמן הישראלי - קרנות סל, הן כלי השקעה יעיל למשקיעים המעוניינים בפיזור רחב להקטנת הסיכון, ביחד עם אפשרות להתמקד במדינות, בסקטורים, או בסוגי ניירות ערך מסוימים.

מדובר בכלי השקעה נזיל, זול יחסית ופשוט, המתאים מאוד למשקיעים לא-מקצועיים ולכאלה המעוניינים להשקיע זמן מועט בלבד בתיק ההשקעות שלהם, ועדיין ליהנות מפוטנציאל הרווחים הגבוה יחסית שהבורסות למניות מציעות.


מעוניין לקבל הצעה עבור מסחר עצמאי בבורסה ?
ניתן להשאיר פרטים ונציגנו יחזור בהקדם.

לשיחה עם מומחה וקבלת הצעה אטרקטיבית

מלאו את הפרטים ואחד מנציגנו יצור אתכם קשר בהקדם
אנא מלאו את טופס - לשיחה עם מומחה וקבלת הצעה אטרקטיבית