לקבלת הצעה

חוסר וודאות וסיכון בהשקעות

בחיי היום-יום באופן כללי, ובהשקעות בפרט, אנו פועלים בסביבה של חוסר וודאות. כאשר אנו רוכשים נכס מחירו עשוי לעלות, לרדת או להישאר ללא שינוי, אך אין לנו מושג מה ההסתברות שכל אחד מהאירועים האלה יתרחש.

חוסר וודאות וסיכון בהשקעות
 


נפתח עם שתי הגדרות מפתח:

סיכון הוא מצב שבו המשקיע יודע מהן ההסתברויות שאירועים שונים יקרו, ומה תהיה התוצאה בכל אחד מהאירועים.


חוסר וודאות הוא מצב שבו המשקיע לא מודע לכל האירועים האפשריים, או שאינו יכול להעריך את ההסתברות שיקרו או את השלכותיהם.

 


בחיי היום-יום באופן כללי, ובהשקעות בפרט, אנו פועלים בסביבה של חוסר וודאות. כאשר אנו רוכשים נכס מחירו עשוי לעלות, לרדת או להישאר ללא שינוי, אך אין לנו מושג מה ההסתברות שכל אחד מהאירועים האלה יתרחש. אנו גם לא יודעים עד להיכן מחירו עלול לרדת או עשוי לעלות, למשך כמה זמן המחיר עשוי להישאר ללא שינוי וכדומה.

ככל שהמשקיע מפעיל אסטרטגיית פעולה מוגדרת באופן חד-משמעי יותר ושנחקרה באופן יסודי ומקיף יותר, כך תחומי חוסר הוודאות קטנים, אך תמיד תשארנה אפשרויות עליהן הוא לא חשב מראש או שאת סיכויי ההתרחשות שלהן הוא אינו יודע לצפות.

כאשר אני, למשל, חונך עסקה, אני יודע מתוך הניתוחים שבצעתי מהם סיכויי ההצלחה והכישלון שלה, אני יודע מראש את גובה ההפסד המרבי ובדרך כלל גם את יעד הרווח. המידע הזה מקטין את "חוסר הוודאות" והופך אותה "לסיכון" אותו ביכולתי לנהל באמצעות כלים סטטיסטיים. אולם קיימים גורמים נוספים - חיצוניים לאסטרטגיית ההשקעות שלי - שאת סיכויי ההתרחשות שלהם אינני יודע לאמוד. למשל:

  • אפשרות להפסקת חשמל שתנתק אותי ממערכת המסחר.
  • אפשרות לפרסום חדשות משמעותיות שישפיעו בתוך שניות ובצורה דרמטית על מחיר הנכס.
  • האפשרות שהבנק שבו מושקע הכסף יפשוט רגל.

כמובן שקיימים גם אירועים אפשריים אליהם אני כלל לא מודע.

המשמעות של הכתוב לעיל היא שכמשקיע אני חייב לקחת בחשבון את העובדה שאני פועל במצב של חוסר וודאות. מספר דוגמאות להמחשת הפעולות שאני נוקט:

1.אני מגדיר באופן חד-משמעי ככל הניתן ומנתח בצורה מעמיקה ומקיפה כל אחת מאסטרטגיות ההשקעה שלי בכדי לכמת בצורה מדויקת את כל הגורמים הקשורים אליה. באופן כזה אני הופך חלק מגורמי חוסר הוודאות לגורמי סיכון.

2.הסכום שאני מסכן בכל עסקה קטן באופן משמעותי (בדרך כלל בכ- 50%) מהסכום שהייתי מוכן לסכן אם הייתי מפעיל את אסטרטגיית ההשקעות שלי בסביבה של סיכון בלבד.

3.אני מפצל את הוני בין סוגי השקעה שונים (נדל"ן, שווקי ההון, בנקים). את ההון שאני מייעד לפעילות בשווקים הפיננסיים אני מפצל בין מספר בנקים / גופים פיננסיים.

חוסר הוודאות והסיכון הם חלק אינטגרלי מהסביבה בה אנו חיים ומשווקי ההון, ולא ניתן להימנע מהם. כמשקיעים עלינו (1) לנסות ולהפוך גורמי חוסר וודאות לגורמי סיכון, (2) לכמת את גורמי הסיכון, ו- (3) לנהל את הסיכונים וחוסר הוודאות בתבונה.

בהצלחה!

 


ד"ר שי סולן - צוות ברוקר ישראל ,
מנהל השקעות ומאמן סוחרים למסחר בשוק ההון


לשיחה עם מומחה וקבלת הצעה אטרקטיבית

מלאו את הפרטים ואחד מנציגנו יצור אתכם קשר בהקדם
אנא מלאו את טופס - לשיחה עם מומחה וקבלת הצעה אטרקטיבית