לקבלת הצעה

5 עקרונות הברזל לניהול השקעות

הקפדה על חמשת עקרונות הברזל המוצגים להלן היא המפתח להצלחה


5 עקרונות הברזל לניהול השקעות

בין שאתם משקיעים במניות או בתעודות סל, סוחרים בשוק המט"ח, או שמים את מבטחכם דווקא בנדל"ן, הקפדה על חמשת עקרונות הברזל המוצגים להלן היא המפתח להצלחה.

1. דעו מה אתם עושים
השקעות אטרקטיביות הן מצרך נדיר. בתחומים מסוימים, כדוגמת שוק ההון, ניתן לאתר הזדמנויות כאלה בתדירות גבוהה בהרבה מאשר, למשל, בהשקעות בנדל"ן, ובכל זאת, גם שם איתורן וניצולן מחייב אסטרטגיית פעולה מוכחת, משמעת עצמית, והרבה עבודת הכנה. הפיתוי להיעזר ב- "קיצורי דרך" כדוגמת טיפים, המלצות ואפילו המלצות של מומחים גדול, אך זהו מתכון לכישלון.

ראשית, כל מידע, טיפ או המלצה שאתם מקבלים עברו עד שאתם נחשפתם אליהם הרבה מאוד אוזניים. לכן ההזדמנות האמתית ליהנות מהם חלפה זה מכבר.
  
בנוסף, אינם מודעים למקור המידע, לאמתותו ולרמת העדכניות שלו. אתם גם לא בהכרח מודעים לאינטרס האמתי של נותן הטיפ, או של המקור ממנו הוא קיבל את הטיפ. אחת מהתופעות המוכרות ביותר בשוק ההון, למשל, הוא פיזור המלצות של אנליסטים ו- "מומחים" לרכישת מניות שהגופים המוסדיים רוצים דווקא להיפטר מהן. בדרך זו גורמים לציבור להתנפל על המניות ולאפשר לגופים המוסדיים לממש את הרווח. אני בטוח שאתם יכולים להבין לבד מה יקרה לאחר מכן...

כאשר אתם מקבלים המלצה לרכישת נייר ערך כזה או אחר, או לביצוע השקעה אחרת, עליכם גם לקחת בחשבון שהשיקולים של נותן ההמלצה עשויים להיות שונים משלכם. יתכן, למשל, שמשך זמן ההשקעה שלו ארוך בהרבה משלכם, שהוא מוכן לקחת סיכונים גדולים יותר מכם, שחלקה של ההשקעה המסוימת הזו מתוך סל ההשקעות הכולל שלו שונה לחלוטין מהמצב שלכם ועוד.

לסיכום, אם ברצונכם להרוויח בעקביות מביצוע השקעות, עליכם לרכוש ולפתח את היכולת לאתר, לבחון ולקבל החלטות השקעה באופן עצמאי לחלוטין.


2. זכרו שהכול יכול לקרות
אחת מהתופעות שמשקיעים רבים נוטים לשכוח היא שבכל השקעה טמון סיכון. תמיד. נכס שמחירו עשוי לעלות, המחיר גם עשוי לרדת. ככל שפוטנציאל הרווח הגלום בהשקעה מסוימת גבוה יותר, כך הסיכון להפסדים גדול יותר.

בשונה מהרושם שנוצר, לא מעט בעזרתם של משווקי השקעות שונות ומשונות, מחירם של כל סוגי הנכסים, כולל נדל"ן במדינת ישראל, כבר ידע עליות וירידות, ולבטח מחירו של כל נכס עלול לרדת בעתיד.

בנוסף, משקיעים חשופים לסיכונים נוספים, מעבר לאלה שקשורים באופן ישיר להצלחת השקעתם. למשל, שינויים בחקיקה, התפרצות אינפלציונית, שינוי בשערי החליפין, פשיטת רגל של המוסד הפיננסי בו מנוהל חשבונכם ועוד.


3. נהלו סיכונים
המסקנה המתבקשת מכך שבהשקעות הכול יכול לקרות, היא חשיבות ניהול הסיכונים.

כאשר אתם חונכים השקעה, השיקול המרכזי הוא גודל הסיכון שאתם לוקחים. או, במילים אחרות, מהו ההפסד המרבי אליו אתם חשופים. הרווח שאתם שואפים להשיג משני בחשיבותו לניהול הסיכונים.

גודל ההפסד המרבי הפוטנציאלי הוא פונקציה של מספר גורמים, ותלוי גם בסוג ההשקעה. למשל, בשוק ההון, כאשר אתם משקיעים או סוחרים בניירות ערך סחירים, ביכולתכם לקבוע מראש את המחיר בו תממשו הפסד במידה והדברים לא יתפתחו כמצופה. לכן ביכולתכם גם לחשב את גובה ההפסד המרבי הצפוי.

לעומת זאת, בהשקעה בנדל"ן, למשל רכישת דירת מגורים להשקעה, אינם יכולים להיות בטוחים שתוכלו למכור את הדירה במועד ובמחיר הרצויים לכם, ואינכם יכולים לצפות מראש גם גורמים נוספים שעלולים להשפיע על ההפסד המרבי הפוטנציאלי כדוגמת העלאת הארנונה, העלאת הריבית על המשכנתא שלקחתם לצורך רכישת הנכס, או השתת מס על משקיעים.


4. הקפידו על רישום, ניתוח ושיפור מתמיד
כל מי שנמצא היום בצמרת התחיל מלמטה. בכל התחומים, הקריירה של רוב המשקיעים החלה באופן צולע. אלה מהם שהשכילו לנהל סיכונים בתבונה מצד אחד ולהפיק לקחים ולהשתפר מהצד השני הפכו בסופו של דבר למשקיעים מצליחים.

הדרך היחידה להשתפר היא להקפיד לרשום, לנתח ולהפיק לקחים מהפעולות שעשיתם. יותר מזה, מכיוון שהסביבה משתנה כל הזמן, הדרך היחידה לוודא שאסטרטגיית הפעולה שהוכיחה את עצמה היטב בעבר עדיין רלוונטית היא לעקוב אחרי ביצועיה בעקביות, ולבצע את השינויים הנדרשים כאשר הם נדרשים.


5.הישארו עם הרגליים על הקרקע
אחד מהאתגרים הקשים ביותר של מצליחנים, בהשקעות כמו בכל תחום אחר, הוא להישאר עם הרגליים על הקרקע. רצף הצלחות ייצר באופן טבעי תחושת אופוריה שמצדה עלולה לגרום לכם לשאננות, להגדלת הסיכונים, ל- "עיגול פינות" וכדומה. התוצאה של כל התופעות האלה היא אחת, הפסדים כבדים.

גם רצף של השקעות כושלות מציב בפני המשקיעים אתגר מנטאלי. כל עוד אתם בטוחים באסטרטגיית הפעולה שלכם, אסור לרצף של אי-הצלחות לגרום לכם לסטות ממנה. לכל אסטרטגיית פעולה ישנן הסתברות להצלחה ותוחלת רווח, אך גם שונות. השונות הזו גורמת לכך שרצף של עסקאות לא מוצלחות עלול להתרחש גם ביישום אסטרטגיות פעולה מאוד מוצלחות.

בסופו של דבר "הסטטיסטיקה מתיישרת", אבל זה יקרה רק אם לא תאבדו את קור הרוח ותמשיכו לפעול באופן מדויק בהתאם לכללי האסטרטגיה גם לנוכח אכזבות.


חמשת עקרונות הברזל להצלחה בהשקעות נכתבו בדם, או נכון יותר בהרבה מאוד כסף שירד לטמיון. יישומן המדויק שונה מתחום השקעה אחד למשנהו, וגם בין משקיעים שונים, אך כל החמישה קריטיים להצלחתכם.



בהצלחה !
ד"ר שי סולן - מאמן סוחרים בשוק ההון - צוות אתר ברוקר ישראל

לשיחה עם מומחה וקבלת הצעה אטרקטיבית

מלאו את הפרטים ואחד מנציגנו יצור אתכם קשר בהקדם
אנא מלאו את טופס - לשיחה עם מומחה וקבלת הצעה אטרקטיבית