לקבלת הצעה

מהי בורסה?

בורסה לניירות ערך היא פלטפורמת מסחר, המאפשרת לחברות ציבוריות למכור למשקיעים ניירות ערך, דוגמת מניות או אגרות חוב

מהי בורסה?

בורסה לניירות ערך היא זירת מסחר, המאפשרת לחברות ציבוריות למכור למשקיעים ניירות ערך, דוגמת מניות או אגרות חוב. כמו כן, הבורסה משמשת כפלטפורמה למסחר בניירות הערך הללו בקרב הציבור.
בפועל, המסחר בישראל מתבצע דרך חברי הבורסה כגון : בנקים ובתי השקעות המספקים מערכות מסחר מתקדמות לסוחר העצמאי.



היסטוריה

הבורסות הראשונות הוקמו בהולנד ובאנגלייה בסביבות המאה ה- 16, כמקום מפגש בין סוחרים שהחליפו מטבעות וסחורות. באותם ימים לא הייתה הגדרה ברורה לבורסה, והיא בעיקר שימשה כמקור מידע עדכני על מחיריהן של סחורות ושירותים בזמן נתון.

במהרה החלו חברות מסוימות להציע נתחים מעצמן למכירה באותן מקומות מפגש, וכך החל המסחר במניות. זמן קצר אחר כך החלו חברות וממשלות להנפיק איגרות חוב, ואף אלו החלו להיסחר במקומות המפגש הללו. המושג "בורסה" החל לקבל משמעות של מקום בו מתבצע מסחר במניות ובאגרות חוב. במהלך מאתיים השנים הבאות הלכה והתמסדה הבורסה, ונפתחו בורסות רבות בכל רחבי תבל.

במהלך המאה האחרונה תהליך המסחר הפך לממוחשב, וב1971 קמה הבורסה הראשונה הפועלת באמצעות מסחר מקוון בלבד, "הנאסד"ק". כיום, כמעט כל העסקאות מתבצעות דרך האינטרנט, באמצעות ברוקרים השולחים הוראות לבורסות השונות.

שלבי המסחר בבורסה

המסחר בבורסה מתבצע בשני שלבים. ה"שוק הראשוני" ו"השוק המשני".

השוק הראשוני הוא השוק בו חברות ציבוריות מציעות לציבור לרכוש מהן ניירות ערך. בשלב הזה החברה מגייסת הון באמצעות מכירת ניירות הערך שברשותה, וזהו השלב היחיד למעשה שבה החברה משתתפת במסחר בבורסה. אירוע כזה, בו חברה מוכרת לראשונה ניירות ערך שברשותה לציבור, מכונה "הנפקה".

השוק המשני הוא השוק שבו המשקיעים השונים קונים ומוכרים את ניירות הערך שברשותם. השוק המשני הוא למעשה השלב שבו מתבצעות רב העסקאות, והן מתבצעות על בסיס יומי, על בסיס היחס בין ביקוש להיצע על ניירות הערך השונים. בשלב זה החברה המקורית, שעל שמה רשומים ניירות הערך, איננה משתתפת.

מנגנון המסחר

המסחר בבורסה מתבצע בשתי שיטות עיקריות:

השיטה המרכזית היא "מסחר דו צדדי", כלומר שבכל רגע נתון נפגשות כל הוראות הקנייה והמכירה של נייר ערך מסוים. הצעת הקנייה היקרה ביותר נקראת "bid" והצעה המכירה הזולה ביותר נקראת "offer". בכל רגע נתון, המכירה האחרונה שבוצעה בנייר הערך היא המחיר הרשום של הנייר.

ברגע שקונה מסוים מקבלת את הצעת ה- "offer", או מוכר מסוים מקבל את הצעת ה- "bid", מתבצעת עסקה. באותו הרגע מתעדכן המחיר העדכני של נייר הערך למחיר שבו בוצעה העסקה הזאת, וכן מתעדכנות הצעות ה- "bid" וה- "offer" להצעות המכירה הזולה ביותר והקנייה היקרה ביותר העדכניות.

שיטת מסחר נוספת היא "מסחר רב צדדי". בשיטה זו מתבצע מסע ומתן לאורך פרק זמן מסויים ללא עסקאות, בו הקונים מציעים כמה הם מוכנים לשלם והמוכרים מציעים בכמה הם מוכנים למכור, וכך נקבע מחיר. לאחר מכן, בשעה שנקבעה מראש, מתבצעות מספר רב של עסקאות. בשיטה זו משתמשים בעיקר בפתיחת יום המסחר ובנעילה שלו, וכך גם קובעים את שערי פתיחת ונעילת המסחר. שיטה זו שימושית גם עבור ניירות ערך שמחזור המסחר בהן נמוך במיוחד.

תפקידי הבורסה ויתרונותיה

הבורסה לניירות ערך מהווה נדבך עיקרי בכלכלה, וקיומה חשוב ממספר סיבות:

גיוס הון עבור חברות ציבוריות
ראשית, הבורסה מאפשרת לחברות ציבוריות לגייס הון ולהתרחב. בטרם קיום הבורסה, חברות ציבוריות נאלצו להמשיך לפתח את עצמם רק באמצעות השקעות של הרווח הנקי שלהן, או באמצעות הלוואות מגופים גדולים כגון בנקים.

מציאות זו הזיקה משמעותית להתפתחות הכלכלה, משום שהיא הקשתה על חברות ציבוריות לצמוח. אף החברות המוצלחות ביותר, שמכרו מוצרים חדשניים ומבוקשים, התפתחו לאט מאוד עקב מחסור בהון זמין להשקעה ולהתרחבות. בעזרת הבורסה, חברות ציבוריות יכולות לגייס הון רב בקלות מהציבור, ולהשקיע אותו בפיתוח עצמי ובהרחבת השירותים שלהם לציבור. כך, חברות מוצלחות המייצרות ביעילות מוצרים מבוקשים יכולות להתרחב בקלות להצמיח את התוצר הכלכלי בחברה.

השתתפות הציבור בהשקעות

שנית, הבורסה מאפשרת לציבור להשקיע את כספם במגוון רחב של אפשרויות, ולקדם את התחום אותו הם מאמינים. לפני קיומה של הבורסה, לאזרח הממוצע לא הייתה גישה למסחר בניירות ערך, כי לא הייתה פלטפורמה נוחה לביצוע עסקאות כאלו. התשואה הטובה ביותר שניתן אז לקבל על הכסף הייתה באמצעות הלוואות לבנקים, וקבלת ריבית נמוכה בתמורה.

עם קיומה של הבורסה, הציבור יכול לרכוש מניות ואגרות חוב מאיזה חברה שמתחשק לו בקלות וביעילות, וכך למקסם את התשואה על ההשקעה שלו, וכן לבצע השקעות בתחומים בהם הוא מאמין ורוצה לקדם.

שקיפות


הבורסה קובעת מספר כללים רגולטוריים עבור החברות שנסחרות בה, מסדירה את הפעילות המותרת להן ומחייבת אותן בפירסום דוחות כל שלושה חידושים על ביצועי החברה, הכנסותיה, הרווחים שלה וכדומה. כך, פעילותן של חברות הופכות לשקופות הרבה יותר והסיכוי למרמה ולהונאה קטן.

שיפור תדמית החברות

חברות הנסחרות בבורסה מקבלות מעמד כחברה מן המניין, והאמון בהם גובר. כך, הסיכוי להשקעות בהן גובר, והגידול בהשקעות מפתח את התוצר הכלכלי הכללי במדינה. כמו כן, חברות הנסחרות בבורסה מושכות לרב יותר את עיניהם של משקיעים זרים, והסיכוי להשקעות חוץ גובר.

הערכת מחירים

טרם קיומה של הבורסה, לא ניתן היה להעריך את שוויה של חברה כראוי, ותג המחיר של חברות נקבע על ידי שמאים המתחמים בזה, כפי שנקבע כיום מחיריהן של דירות. מציאות זו הובילה להונאות ולמרמה, כשחברות מסוימות מנסות לנפח את שוויין באמצעות שוחד שמאים וסילוף דוחות, מתוך מטרה להשיג הלוואות ויתרונות נוספים בתנאים אידאלים.

 אולם כיום, הבורסה קובעת תג מחיר קבוע על בסיס יומי של כל חברה הנסחרת בבורסה, ומאפשרת לחברות לגייס הון בהתאם לשווין האמיתי. אומנם פה ושם נוצרות "בועות", וקורה שחברות נסחרות הרבה מעבר לשווין האמיתי, אך מציאות זו אינה שכיחה ואינה מחזיקה לאורך זמן, בייחוד ביחס להיקף ההונאות והסילופים שהיו שכיחים טרם קיומה של הבורסה.

אתר ברוקר ישראל מספק לכם הצעות להשוואה ממגוון רחב של בתי השקעות וברוקרים מובילים למסחר בבורסת תל אביב ובורסת וול סטריט.



 

לשיחה עם מומחה וקבלת הצעה אטרקטיבית

מלאו את הפרטים ואחד מנציגנו יצור אתכם קשר בהקדם
אנא מלאו את טופס - לשיחה עם מומחה וקבלת הצעה אטרקטיבית