לקבלת הצעה

ברוקר או בנק ? איפה כדאי להשקיע

השקעות מומלצות לשנת 2024 - היכן כדאי להשקיע את הכסף , דרך ברוקר או בנק ?

ברוקר או בנק - היכן כדאי להשקיע ?

השקעות בשוק ההון הם כלים מאוד חשובים לביטחון הכלכלי ארוך הטווח שלהם. כולם רוצים להתחיל להשקיע, אבל לא בטוחים איך, ואיפה. אחת השאלות שהכי מטרידות מצטרפים חדשים לעולם ההשקעות היא - איך עדיף להשקיע, דרך הבנק שלי, או לעבור לברוקר חיצוני, לדוגמא "מיטב דש טרייד" , או "פסגות"? ובכן, לכל אחד מהצדדים יתרונות וחסרונות, ואנו נציג אותם לפניכם כאן.

יתרונות ההשקעה דרך ברוקר


לברוקרים יש יתרון אחד מרכזי על פני הבנקים: עמלות.

הבנקים לוקחים עמלות גדולות הרבה יותר מאשר ברוקרים. כך לדוגמא, בנק הפועלים לוקח עמלה של 0.4% מפעולת הקנייה או המכירה, ועמלה מינימאלית של 20 שקלים, עבור כל פעולת קנייה או מכירה של מניות בבורסת תל אביב. עבור קנייה או מכירה של מניות בבורסות בארצות הברית, העמלה המינימאלית היא 20 דולר (!) על כל פעולת קנייה או מכירה.

הברוקרים לעומת זאת, לוקחים עמלות נמוכות משמעותית. מיטב דש טרייד, לדוגמא, לוקח עמלה של 0.09% מפעולת הקנייה והמכירה, ועמלה מינימאלית של 4.65 שקלים, עבור כל פעולת קנייה או מכירה של מניות בבורסת תל אביב. עבור קנייה או מכירה של מניות בבורסות בארצות הברית, מיטב דש טרייד לוקחים עמלה מינימאלית של 8 דולר עבור כל פעולת קנייה או מכירה. הנתונים שצוינו כאן נכונים לעת תאריך כתיבת מאמר זה, ה- 2 לדצמבר 2021.

במידה ואתם מתכננים לבצע פעולות קנייה או מכירה רבות, העמלות הללו משמעותיות במיוחד. יש לציין, העמלות הללו נלקחות ממכם אף במקרה ואתם מפסידים כסף בשוק ההון. המשמעות היא שהרווחים הפוטנציאלים שלכם עלולים להיפגע משמעותית, וההפסד הפוטנציאלי עלול לגדול לממדים לא נעימים כלל.

יתרונות ההשקעה דרך הבנק


למרות שיתרון העמלות של הברוקרים הוא משמעותי ביותר, גם לבנקים יש כמה יתרונות מרכזיים על פני ברוקרים, ואין להתעלם מהם.

ביטחון וערבות על הכסף


אחד היתרונות המרכזיים של הבנק הוא שבדרך כלל מדובר בגוף גדול ומשמעותי ביותר, והסיכויים שפתאום הוא יפשוט רגל ויאבד את כספכם נוטים לאפס.

נשתמש שוב בהשוואה הקודמת - בנק הפועלים נגד מיטב דש טרייד:

בנק הפועלים הוא גוף ענק. נכון ל2 בדצמבר 2021, שווי בנק הפועלים עומד על כ- 41 מיליארד שקלים. הרווחים של בנק הפועלים עצומים, בשנת 2020 הרוויח בנק הפועלים למעלה מ2 מיליארד שקלים, ותזרים המזומנים שלו איתן. אם אתם משקיעים דרך בנק הפועלים, אתם יכולים להשאיר בבנק את הכסף לאורך עשרות שנים, בביטחון כמעט מוחלט שכספכם נמצא במקום בטוח.

נתונים אלה אינם שונים משמעותית עבור בנקים אחרים. בנק לאומי, דיסקונט, מזרחי טפחות, וכל הבנקים כמעט במדינת ישראל, הם גופים יציבים ואיתנים מאוד מבחינה פיננסית.

מיטב דש טרייד, לדוגמא הוא גוף צנוע הרבה יותר מבנק הפועלים. שווי השוק שלו, נכון ל2 בדצמבר 2021, עומד על כ- 1.1 מיליארד שקלים. גם הרווחים של מיטב דש נמוכים משמעותית מבנק הפועלים, ועומדים על 162 מיליון שקלים בשנת 2020. נתונים אלה אינם שונים משמעותית מברוקרים אחרים, ואפילו נחשבים לטובים יחסית לשאר הברוקרים.

השוואת ברוקרים ובתי השקעות לשנת 2024

יש לציין, אף הנתונים של "מיטב דש", וכן של מרבית הברוקרים, מעידים על איתנות פיננסית. גם בנק הפועלים ושאר הבנקים, וגם מיטב דש טרייד ושאר הברוקרים, לא יפשטו את הרגל בעשור הקרוב, זאת ניתן לומד בביטחון.

אולם, אם אתם משקיעים לטווח ארוך מאוד, כלומר לעשרות שנים, יתכן ואתם לוקחים סיכון מסוים אם אתם משקיעים דרך ברוקר. לא ניתן לדעת מה צופן העתיד, ויתכן שמשברים כלכליים כבדים יפקדו את השוק וגופים שנראים כעת יציבים יחסית לא יצליחו להחזיק מעמד. לכן, בהשקעה לטווח ארוך מאוד, יתכן ועדיף לבחור בפלטפורמת ההשקעה הכי יציבה בנמצא, כלומר הבנק.

נוחות וקונבנציונאליות

גם השקעה דרך בנקים וגם השקעה דרך ברוקרים נחשבת לנוחה יחסית, ומרבית המשתמשים אינם נתקלים בקשים כלשהם.

אולם, הכניסה הראשונית לשוק ההון בהחלט נוחה יותר באמצעות הבנק המקומי שלכם. אם אתם רוצים להשקיע דרך הבנק שלכם, מה שאתם צריכים לעשות הוא להוריד את אפליקציית ההשקעות של הבנק, ולהתחיל לסחור. במקרה הגרוע תצטרכו להתקשר לבנק לצורך כמה אישורים.

הכניסה לברוקר מעט מסובכת יותר. אתם צריכים למלא לא מעט טפסים ולעבור תהליך שלוקח בערך שבוע בטרם תוכלו להתחיל לסחור. אז אם אתם לא סוחרים עדיין בשוק ההון, ואתם רוצים רק "לגמור עם זה", לשים שם את הכסף ולהמשיך בחייכם, אז הפלטפורמה הנוחה יותר עבורכם היא הבנק.

סיכום ומסקנות

לסיכום, מנינו יתרון אחד מרכזי לברוקרים - עמלות נמוכות משמעותית, ושני יתרונות לבנקים - יציבות לטווח ארוך, ונוחות בכניסה לשוק.

היתרון של הברוקר, העמלות, משמעותי הרבה יותר אם אתם סוחרים הרבה, ומבצעים קניות ומכירות מרובות לטווחים קצרים. לעומת זאת, היתרון של הבנק, היציבות, משמעותי הרבה יותר אם אתם מעוניינים להשקיע לטווח ארוך מאוד, כלומר לרכוש כמה ניירות ערך ולשכוח מהם לעשרות שנים.

לכן, מסקנתנו היא: אם אתם מתכננים לסחור הרבה בשוק ההון, ולבצע קניות ומכירות מרובות, בהחלט עדיף לכם להשתמש בברוקר. העמלות על הקניות ומכירות התכופות שלכם ינגסו משמעותית ברווחים שלכם, וירחיבו למידה מסוכנת את ההפסדים שלכם, אם אתם סוחרים דרך הבנק. גם אם אתם רוצים לבצע קניות ומכירה לטווחים בינוניים, נגיד פעולה אחת כל כמה חודשים, לדעתנו עדיף להשתמש בברוקר, פשוט כי חבל לשלם יותר סתם.

לעומת זאת, אם אתם מעוניינים להשקיע לטווח ארוך מאוד, כלומר לעשרות שנים, הבנק בהחלט עדיף. העמלה על הקנייה הראשונית אינה משמעותית כאשר אתם מבצעים פעולת קנייה בודדת, ויתרון ההעמלות הזולות של הברוקר אינו גדול.

אולם היתרון של הבנק, היציבות והאיתנות הפיננסית שלו, עשויים להיות קריטיים בהשקעה לטווח ארוך. בעתות משבר, שאין לדעת מתי הם יבואו, הסיכויים של הבנקים לשרוד גבוהים משמעותית. אם היינו צריכים להמר אילו מהגופים ישרוד בעוד 30 שנה, "בנק הפועלים" או "מיטב דש", היינו הולכים על בנק הפועלים בלי להתבלבל. אז אם אתם רוצים לשים את כל הכסף פעם אחת וזהו, "לשגר ולשכוח", הבנק הוא בהחלט הפתרון עבורכם.

מעוניינים בייעוץ ומידע נוסף על עמלות בתי השקעות ?
ניתן להשאיר פרטים וצוות ברוקר ישראל יחזור אליכם בהקדם

 

לשיחה עם מומחה וקבלת הצעה אטרקטיבית

מלאו את הפרטים ואחד מנציגנו יצור אתכם קשר בהקדם
אנא מלאו את טופס - לשיחה עם מומחה וקבלת הצעה אטרקטיבית