לקבלת הצעה

מדוע משקיעים קונים ביוקר ומוכרים בזול?

אחת מהתופעות המוכרות בשוק ההון היא שמשקיעים רוכשים מניות, או כל נכס אחר, במחיר גבוה, ומוכרים אותו במחיר נמוך לאחר צבירת הפסדים.

ד"ר שי סולן - מנהל קרן גידור


אחת מהתופעות המוכרות בשוק ההון היא שמשקיעים רוכשים מניות, או כל נכס אחר, במחיר גבוה, ומוכרים אותו במחיר נמוך לאחר צבירת הפסדים.
תופעה זו מאפיינת את המשקיעים החובבים, אך למרבה הצער תוקפת פעמים רבות גם משקיעים מנוסים ואף מקצועיים.



מהי הסיבה העיקרית לבעיה?
הסיבה העיקרית לתופעה זו היא היעדר אסטרטגיית השקעות מובנית. כאשר למשקיע ישנה אסטרטגיה ברורה לבחירת הנכס בו ישקיע וקביעת התזמון המדויק לעשות זאת, החלטות ההשקעה שלו יתקבלו על בסיס רציונאלי המבוסס על מחקר מקיף וניסיון נצבר.
אם מדובר באסטרטגיית השקעות סבירה היא תהיה גם בעלת תוחלת רווח חיובית, כך שבטווח הארוך היא תניב למשקיע רווחים.

הפסיכולוגיה שמתעתעת בנו
כאשר למשקיע אין אסטרטגיית השקעה מובנית הוא נתון לחסדיהם של שני המניעים האנושיים רבי העוצמה - חמדנות ופחד מכאב (בשוק ההון, כאב = הפסד). החמדנות תגרום למשקיע, בעיקר אם כבר סבל מהפסדים בעבר, לרכוש מניות רק לאחר שהשוק כבר עשה כברת דרך ארוכה.
בעיניים כלות הוא יראה איך כל חבריו ומכריו מרוויחים מהשוק העולה, אך הוא יחשוש להצטרף לחגיגה (הפחד מהפסד). בשלב כלשהוא החמדנות תגבר על הפחד להפסיד והוא ירכוש מניות (או כל נייר ערך אחר שכבר ביצע עלייה משמעותית). קרוב לוודאי שהוא יבצע זאת קרוב לשיא, ואז המניה תתחיל לרדת.

מכיוון שאין למשקיע אסטרטגיה ברורה לקטיעת הפסדים (שהו מרכיב חיוני מכל אסטרטגיית השקעות) הוא ימשיך להחזיק במניה בציפייה שהיא תחזור לעלות. פה ושם הוא יתקל בכתבות בכלי התקשורת שאף יחזקו את עמדתו.
כמובן שלעתים השוק אכן יחזור לעלות והמשקיע יצליח לממש את השקעתו ברווח קטן, אך על-פי-רוב המניה תמשיך לרדת וההפסד ילך ויצטבר. מכיוון שלמשקיע אין אסטרטגיית קטיעת הפסד, מימוש ההפסד יעשה, בסופו של דבר, כאשר הכאב יהיה כבד מנשוא, לעתים קטיעת ההפסד תיעשה לאחר שהמשקיע איבד חלק ניכר מתיק ההשקעות שלו.

מהו הפתרון לכך?
הדרך היחידה שתמנע ממך ליפול קורבן לחמדנות ולפחד מהפסד היא לסגל לעצמך אסטרטגיית השקעות מובנית, שאתה בטוח לגבי תוחלת הרווח החיובית שלה ולגבי התאמתה לצרכיך.

כיצד בונים אסטרטגיית השקעות נכונה, זה נושא למאמר אחר, אך בקצרה נאמר שככל שהאסטרטגיה משאירה למשקיע פחות מקום לשיקול דעת כך היא בנויה טוב יותר.
בין היתר היא חייבת להגדיר את התנאים לכניסה להשקעה, את התנאים למימוש רווח או לקטיעת הפסד, את גודל הסיכון שהמשקיע לוקח בעת הכניסה לעסקה ועוד.


בהצלחה בהשקעות ,
ד"ר שי סולן - צוות אתר ברוקר ישראל



להשוואת עמלות מסחר עצמאי בבורסה - לחץ כאן


 

לשיחה עם מומחה וקבלת הצעה אטרקטיבית

מלאו את הפרטים ואחד מנציגנו יצור אתכם קשר בהקדם
אנא מלאו את טופס - לשיחה עם מומחה וקבלת הצעה אטרקטיבית