לקבלת הצעה

מהו מדד ת"א 35 ?

מדד תל אביב 35 הוא המדד המרכזי של הבורסה הישראלית, והוא מורכב משלושים וחמש המניות של החברות בעלות שווי השוק הגבוה ביותר בבורסה

מדד תל אביב 35

מדד תל אביב 35 הוא המדד המרכזי של הבורסה הישראלית, והוא מורכב משלושים וחמש המניות של החברות בעלות שווי השוק הגבוה ביותר בבורסה.


מדד תל אביב 35

כיצד מחושב המדד?

המדד הוא ממוצע משוקלל של מחירי שלושים וחמש המניות של החברות בעלות שווי השוק הגבוה ביותר בבורסה של תל אביב. הרכב המניות המרכיבות את המדד נקבע אחת לחצי שנה, ובאופן עקרוני, המשקל היחסי שניתן לכל מניה בחישוב המדד תלוי בשווי השוק של החזקות הציבור במניה, אך מוגבל לתקרה של 7%.

החברות בעלות המשקל הגבוה ביותר במדד (נכון לחודש מרץ 2020) הן החברות אלביט מערכות, טבע, פריגו ונייס.


מהם שימושי המדד?
מעבר למתן אינדיקציה לגבי תנועת המחירים הממוצעת של מניות החברות הגדולות בבורסה, למדד יש מספר שימושים פרקטיים.


אמת מידה (Benchmark) - מכיוון שהמדד מספק אינדיקציה לגבי תנועת המחיר הממוצעת של המניות, הוא משמש כאמת מידה לבדיקת הביצועים של מנהלי תיקים, קרנות נאמנות, וגם של משקיעים פרטיים. למשל, אם בשנה מסוימת המדד עלה ב- 10%, בעוד המשקיע הצליח להפיק מהשקעותיו במניות 15% תשואה, הרי שהוא "היכה את המדד". אם לעומת זאת, המשקיע נהנה מתשואה של 15% לשנה, בעוד המדד עלה באותה השנה ב- 25%, הרי שלמרות התשואה היפה שהפיק, ביצועיו, בעצם, לוקים בחסר.


קרנות נאמנות - קרנות נאמנות מאפשרות למשקיעים "קטנים" ליהנות מניהול מקצועי של ההשקעה בדרך של השקעה משותפת. לכל קרן נאמנות ישנה מדיניות השקעה מוצהרת, ורבות מהן מתייחסות למדד תל אביב 35 כאל אמת המידה, או כאל מדד היחס שלהן, כלומר הן משקיעות במניות מתוך המדד, ויחד עם זאת, מנסות להפיק תשואות גבוהות ממנו. הן עושות זאת על-ידי ניסיון לצפות איזה מהמניות המרכיבות את המדד יפגינו ביצועים טובים יחסית, איזה יפגינו ביצועים נמוכים מהממוצע, ולהשקיע בהתאם.


תעודות סל - בבורסה לניירות ערך בתל אביב נסחרות עשרות תעודות סל המאפשרות למשקיעים מהציבור להצמיד (פחות או יותר) את השקעתם למדד, להמר על ירידת המדד, ואף לעשות את שני הדברים האלה באופן ממונף.

בעוד רכישת תעודות סל העוקבות אחרי מדד תל אביב 35 נחשבת להשקעה סולידית יחסית, המתאימה גם למשקיעים מקרב הציבור הרחב, שאר סוגי תעודות הסל הן השקעות ספקולטיביות הטומנות בחובן סיכון להפסדים גבוהים.


אופציות - בבורסה לניירות ערך של תל אביב נסחרות גם אופציות על מדד תל אביב 35. אופציות הן כלי מתוחכם בעזרתו משקיעים יכולים לגדר את הסיכונים שלהם או לנסות לייצר רווחים ספקולטיביים.

באופן עקרוני, אופציות הן הזכות לקנות או למכור נכס בסיס כלשהו, במקרה שלנו מדד תל אביב 35, במועד ובמחיר שנקבעו מראש. בעת רכישת האופציה המשקיע משלם פרמיה קטנה יחסית, שגובהה נגזר משינויי המדד, ולכן אופציות הן כלי השקעה ממונף המאפשר הפקת רווחים גבוהים מאוד, אך גם אובדן של מלוא סכום הפרמיה ששולמה.

הגם שמבחינה טכנית כל משקיע יכול לקנות ולמכור אופציות על מדד תל אביב 35, ככלל, הדבר מומלץ אך ורק למשקיעים בעלי ידע מתקדם בתחום.

רכישת ני"ע מתבצעת ע"י בנקים , בתי השקעות וברוקרים בישראל.

כפי שראינו, למדד תל אביב 35 יש מגוון שימושים פרקטיים עבור משקיעים - הן המקצועיים והן מקרב משקי הבית. כמובן שלבורסה לניירות ערך של תל אביב יש מדדים נוספים - הן כלליים והן סקטוריאליים, והם מאפשרים למשקיעים גיוון רחב יותר בתיק ההשקעות שלהם. מדד כללי מרכזי נוסף הוא מדד תל אביב 125 הכולל את 125 המניות בעלות שווי השוק הגבוה ביותר בבורסה.

 

לשיחה עם מומחה וקבלת הצעה אטרקטיבית

מלאו את הפרטים ואחד מנציגנו יצור אתכם קשר בהקדם
אנא מלאו את טופס - לשיחה עם מומחה וקבלת הצעה אטרקטיבית