לקבלת הצעה

מה עדיף: בית השקעות גדול או קטן?

מגזין פורבס ערך השוואה בין ביצועי בתי ההשקעות בארץ, והממצאים שלו מאוד מעניינים. במאמר זה בחרנו להתמקד אך ורק בתחום קרנות ההשתלמות

ד"ר שי סולן - מנהל קרן גידור

מה עדיף - בית השקעות גדול או קטן ?


פעמים רבות אנו נשאלים איזה בית השקעות עדיף, גדול או קטן?

על-פי-רוב, בתי השקעות גדולים נהנים ממחלקות מחקר גדולות יותר, ומצוותי מומחים גדולים ומגוונים יותר, דבר שאמור לסייע להם לזהות הזדמנויות אטרקטיביות יותר מאשר בתי השקעות קטנים יותר.

מצד שני, לבתי ההשקעות הקטנים ישנה גמישות רבה יותר, ויכולת לנצל הזדמנויות שהיקפן הכספי קטן מכדי לעניין את בתי ההשקעות הגדולים.

אז, בשורה התחתונה, מי מספקים תשואות גבוהות יותר למשקיעים, בתי ההשקעות הגדולים או הקטנים?


מגזין פורבס ערך השוואה בין ביצועי בתי ההשקעות בארץ, והממצאים שלו מאוד מעניינים. במאמר זה בחרנו להתמקד אך ורק בתחום קרנות ההשתלמות.

בתחום קרנות ההשתלמות, במסלול כללי, הקרן הגדולה ביותר בישראל היא של אלטשולר שחם והיא גם זו שנהנתה מהתשואות הגבוהות ביותר הן בשלוש והן בחמש השנים האחרונות (14.63% ו- 19.82% בהתאמה). הקרן השנייה בגודלה, של ילין לפידות, היתה השנייה בגובה התשואות (10.16% ו- 17.22%).

מבין קרנות ההשתלמות (מסלול כללי) הקטנות, הקרן שהשיגה את התשואה הגבוהה ביותר בחמש השנים האחרונות היתה אנליסט עם תשואה של 16.97% שהיתה ממקמת אותה במקום השלישי בטבלה הכללית. גם מבחינת תשואות ממוצעות, שלוש קרנות ההשתלמות הגדולות הרווחיות ביותר הניבו תשואה גבוהה יותר משלוש הקרנות הקטנות הרווחיות ביותר (16.8% בממוצע, בחמש השנים האחרונות, לעומת 14.91%).


בקרנות ההשתלמות במסלול מנייתי התמונה שונה מעט. בחמש השנים האחרונות הקרן הטובה ביותר מבין הקטנות (אנליסט) הניבה תשואה מעט גבוהה יותר מהקרן הגדולה הרווחית ביותר (ילין לפידות) - כ- 30% כל אחת מהן.

בשלוש השנים האחרונות אלופת הקרנות הקטנות, ילין לפידות השיגה תשואה גבוהה באופן משמעותי מהקרן הגדולה המובילה (אלטשולר שחם) - 19% לעומת 14.83% בלבד של הקרן הגדולה יותר.

יחד עם זאת, חישוב ממוצע של שלוש הקרנות הקטנות לעומת שלוש הקרנות הגדולות מצביע גם בקרנות השתלמות במסלול מנייתי על יתרון לקרנות הגדולות, הן בטווח של חמש שנים והן לאורך שלוש השנים האחרונות.


אז בשורה התחתונה, האם עדיף בית השקעות גדול או קטן?

התשובה מורכבת, כמובן, ממגוון פרמטרים, ולא רק מהתשואה. למשל התנודתיות בתוצאות, גובה דמי הניהול ואיכות השירות שבית ההשקעות מעניק. משקיעים שונים עשויים ליחס יותר חשיבות לפרמטרים שונים, ולכן כל אחד צריך לקבל את ההחלטה בהתאם לסדרי העדיפות האישיים שלו.

יחד עם זאת, המחקר של פורבס מצביע על כך שככלל, בכל הקשור לתשואות שקרנות ההשתלמות במסלול הכללי ובמסלול המנייתי מפיקות, לבתי ההשקעות הגדולים יש יתרון על פני הקרנות הקטנות יותר.

 

בתי השקעות מובילים בישראל
בית השקעות מומלץ לשנת 2024
השוואת בתי השקעות בישראל
כיצד לבחור בית השקעות?


לשיחה עם מומחה וקבלת הצעה אטרקטיבית

מלאו את הפרטים ואחד מנציגנו יצור אתכם קשר בהקדם
אנא מלאו את טופס - לשיחה עם מומחה וקבלת הצעה אטרקטיבית