לקבלת הצעה

מפתח להצלחה במסחר עצמאי בבורסה – בניית תיק השקעות

במאמר זה נתייחס לעיקרון מרכזי נוסף התקף בעיקר לסוחרים עצמאיים הפועלים לטווח ארוך – עיקרון פיזור ההשקעות.

ד"ר שי סולן - מנהל קרן גידור

מפתח להצלחה במסחר עצמאי בבורסה - בניית תיק השקעות

בעבר כבר כתבנו על שניים מהעקרונות החשובים ביותר להצלחה במסחר עצמאי בבורסה - לסחור רק עם המגמה, ולהיות נאמנים לכללי הפעולה שקבענו לעצמנו. שני העקרונות האלה קריטיים להצלחה הן במסחר אקטיבי, והן לסוחרים המכוונים לטווחי זמן ארוכים יותר.

במאמר זה נתייחס לעיקרון מרכזי נוסף התקף בעיקר לסוחרים עצמאיים הפועלים לטווח ארוך - עיקרון פיזור ההשקעות. או, במילים אחרות, בניית תיק השקעות (Modern Portfolio Theory). כבר בשנת 1952 הציג הכלכלן הארי מרקוביץ את הרעיון שבאמצעות פיזור תיק ההשקעות ניתן להקטין את הסיכון מבלי לפגוע בתשואה. הרעיון הזה כה חשוב, שהוא הפך לכלי מרכזי בניהול השקעות, ואף זיכה אותו בפרס נובל בכלכלה.



מדוע בניית תיק השקעות חיונית להצלחת הסוחר העצמאי?

הניסיון מלמד שאף אחד, לא מנהלי הכספים המקצועיים, ולבטח לא הסוחרים העצמאיים, יכול לצפות באופן אמין את כיוון התנועה של ניירות ערך. למשל: מחירה של איזה מניה יעלה ושל איזה ירד, מתי יתחיל מהלך עליות בבורסה ומתי הוא יסתיים, האם בשנה הקרובה מחירו של הזהב יעלה או דווקא ירד, או האם הריבית במשק תעלה או תרד במהלך השנה הבאה.

מכיוון שהמשקיע לא יכול לסמוך על יכולת הניבוי שלו, עליו למצוא דרך אחרת לנהל את השקעותיו. עיקרון הפורטפוליו, או תיק ההשקעות המגוון, נותן מענה לצורך הזה.

הרעיון הבסיסי הוא לשלב בתיק ההשקעות שלנו מגוון סוגי נכסים, שהמתאם בין כיווני תנועת המחיר שלהם נמוך ככל הניתן.

כיצד אנו, המשקיעים והסוחרים העצמאיים, יכולים ליישם את עיקרון בניית תיק ההשקעות באפקטיביות? להלן שלוש דרכים בסיסיות:


פיזור ההשקעות בין כמה מניות וסקטורים

ככלל, מניות הן השקעה שלאורך זמן מניבה תשואה גבוהה יחסית. אולם ברמה הפרטנית הסוחר העצמאי לא יכול לדעת איזה מהחברות הנסחרות בבורסה יצליחו בעתיד יותר ואיזה פחות. הוא גם לא יכול לדעת איזה מהסקטורים ייהנה מצמיחה ואיזה יסבול מנסיגה.

פתרון פרקטי, בעיקר עבור הסוחר העצמאי, יכול להיות השקעה באמצעות תעודות סל, קרנות סל או קרנות נאמנות המתמחות במניות ובסקטורים מסוימים. בוול-סטריט נסחרים מאות רבות של קרנות כאלה, והן מאפשרות חשיפה כמעט לכל סקטור שיעלה על דעתכם. גם בבורסה בתל אביב תוכלו למצוא מגוון מכובד של אפשרויות.


באמצעות תעודות סל, קרנות סל או קרנות נאמנות המתמחות במניות, המשקיע יכול בקלות יחסית ליהנות מפיזור בין מספר רב יחסית של מניות.


מה המגבלה של פיזור כזה?


מחקרים מצאו שכ- 60% ממחיר המניה נובע מהלך הרוח הכללי בבורסה. לכן לדוגמה, אם בורסת ניו יורק תסבול ממפולת, מחירי כל המניות הנסחרות בה צפויים לרדת באופן משמעותי. הפיזור בין מניות ובין סקטורים שונים יקטין את הסיכון הכרוך בכישלונה של חברה מסוימת, או באי-צמיחתו של סקטור מסוים, אך לא יגנו עליכם מפני מפולת בבורסה.


הסעיף הבא נותן מענה, ולו חלקי, לעניין הזה.


פיזור ההשקעות על פני מספר בורסות


קיים קשר בין כיווני התנועה של בורסות המניות השונות בעולם (כולן מושפעות מהמצב בוול-סטריט), ובכל זאת קיימים הבדלים ביניהן. לכן פיזור תיק ההשקעות בין מספר בורסות ברחבי העולם יקטין את התנודתיות שלו, ועשוי אף לתרום להגדלת התשואה הממוצעת.

למרבה המזל, גם כאן תעודות וקרנות סל באות לעזרתו של הסוחר העצמאי. בין שאתם מעדיפים לסחור בוול-סטריט ובין שבבורסה של תל אביב, תוכלו למצוא מגוון תעודות וקרנות סל שיאפשרו לכם חשיפה מגוונת, בעלות נמוכה יחסית, לבורסות שונות בעולם.

מכיוון שכל בורסות המניות בעולם מושפעות במידה כזו או אחרת מהבורסה האמריקאית, גם פיזור בין מספר בורסות מניות ברחבי העולם לא מספק מענה מלא לניהול תיק השקעות אופטימלי. את המענה המיטבי נמצא בפסקה הבאה.


פיזור ההשקעות בין מגוון סוגי נכסים

בסופו של דבר, מחירי המניות, גם אם הן שייכות לסקטורים שונים ונסחרות בבורסות שונות, נמצאים במתאם זה עם זה. תיק השקעות מגוון צריך לכלול נכסים נוספים בעלי מתאם נמוך יותר זה לזה. למשל:

זהב

הזהב נחשב ל- "נכס הגנתי". כלומר, כאשר חוסר הוודאות הכלכלי בעולם גובר, המשקיעים נוטים לרכוש זהב ולכן, בעוד מחירי המניות ייטו לרדת, מחירו דווקא צפוי לעלות. לכן, הוספת זהב לתיק ההשקעות צפויה להקטין את התנודתיות שלו. קיימות מגוון דרכים לעשות זאת, חלקן ישימות גם למשקיע העצמאי.

סחורות חקלאיות

מחירן של סחורות חקלאיות אינו קשור למצב בורסות המניות, אלא בעיקר למזג האוויר ולפגעי הטבע. לכן, ככלל, הוא נמצא במתאם נמוך עם מחירי המניות.

כסף מזומן


בדרך כלל, התשואה שיניב כסף מזומן המושקע בפיקדונות בנקאיים או באגרות חוב ממשלתיות תהיה נמוכה משאר ערוצי ההשקעה, אך מדובר בתשואה בטוחה. כחלק מתיק השקעות מגוון, הכסף המזומן יתרום להקטנת התנודתיות תוך כדי יצירת תשואה בטוחה, אם כי קטנה.


מטבע זר


ערכם של מטבעות מושפע ממגוון גורמים מאקרו כלכליים הייחודיים לכל מדינה ביחס למדינות האחרות. לדוגמה: מאזן הסחר בין מדינות, הפרשים בשערי הריבית או הצמיחה הכלכלית. לכן הם נעים באופן בלתי-תלוי למצב בורסות המניות.


ניהול תיק השקעות מגוון - פורטפוליו, נהוג על-ידי כל המשקיעים המקצועיים. הדבר מומלץ גם לסוחרים העצמאיים בבורסה. כמובן שלא מדובר בתרופת פלא המונעת את הסיכון להפסדים או מבטלת לחלוטין את התנודתיות בתיק ההשקעות. אלה תמיד יהיו חלק מהמשחק הנקרא "השקעות".

כמו כל פעולה אחרת בשוק ההון, גם בניית תיק השקעות מגוון מחייבת התמקצעות. היא גם צריכה להיעשות בהתאם לצרכים ולמאפיינים הספציפיים של כל משקיע ושל כל סוחר. יחד עם זאת, ככלל, ככל שתשכילו לכלול בתיק ההשקעות שלכם נכסים שהמתאם בין המחירים שלהם נמוך יותר, כך תיהנו מתיק פחות תנודתי.

תעודות סל, קרנות סל וקרנות נאמנות מאפשרות לסוחר העצמאי בוול סטריט, ובמידה מסוימת גם בבורסה של תל אביב, לעשות זאת בצורה פשוטה ויעילה יחסית.


השוואה ניהול תיקי השקעות
השוואה עמלות מסחר עצמאי בבורסה

השוואה בתי השקעות בישראל

לשיחה עם מומחה וקבלת הצעה אטרקטיבית

מלאו את הפרטים ואחד מנציגנו יצור אתכם קשר בהקדם
אנא מלאו את טופס - לשיחה עם מומחה וקבלת הצעה אטרקטיבית