לקבלת הצעה

ניהול סיכונים במסחר עצמאי בבורסה

אין ספק שהמרכיב של ניהול הסיכונים הוא האלמנט העיקרי שמשפיע בסופו של דבר על מידת ההצלחה במסחר בשוק ההון.

צוות ברוקר

ניהול סיכונים במסחר עצמאי בבורסה

אין ספק שהמרכיב של ניהול הסיכונים הוא האלמנט העיקרי שמשפיע בסופו של דבר על מידת ההצלחה במסחר בשוק ההון. בין שבכוונתם לעסוק במסחר עצמאי בבורסה, ובין שבעתיד תרצו לעסוק בניהול כסף של אחרים, זהו המרכיב המחייב את עיקר תשומת הלב.
במאמר זה נציג שלוש שאלות שרק מענה איכותי עליהן יאפשר לכם לנהל כראוי את הסיכונים ולהצליח במסחר בבורסה לאורך זמן.

ניהול סיכונים במסחר עצמאי בבורסה


מהו הסכום המרבי שאתם מוכנים להפסיד בעסקה בודדת?

השאלה הראשונה שעליכם לענות עליה היא מה הוא הסכום הכספי שאתם מוכנים להפסיד בעסקה בודדת, או איזה חלק יחסי מהתיק שלכם אתם מוכנים להפסיד בעסקה בודדת. התשובה מורכבת הן מהאלמנט המתמטי-כלכלי, כלומר מהיכולת של התיק להתאושש מהפסדים, והן מהאלמנט המנטאלי.

בקרב רוב הסוחרים העצמאיים, וגם בקרב רוב מנהלי ההשקעות המקצועיים ובתי ההשקעות, המרכיב הפסיכולוגי הוא הדומיננטי. במידה ואתם סוחרים עצמאיים בבורסה עליכם להיות כנים עם עצמכם ולזהות את גובה הסכומים שיכולים להיות מוטלים על הכף מבלי שהדבר ידיר שינה מעיניכם או יגרום לכם לסטות מאסטרטגיית הפעולה שלכם.

במידה ואתם עוסקים בניהול השקעות של אנשים אחרים, מתווספת לשאלה הקודמת גם השאלה לגבי מידת הנכונות של לקוחותיכם לספוג הפסדים. התשובה לשאלה הזו תהיה משמעותית הרבה יותר בשני הסעיפים הבאים.


מהו הסכום המרבי שאתם מוכנים להפסיד ביום אחד?

סוחרים אקטיביים המבצעים מספר עסקאות בו-זמנית, או במהלך יום מסחר בודד צריכים לענות על השאלה, כמה כסף, או איזה אחוז מהתיק, הם מוכנים להפסיד בכל יום מסחר. סוחרים הפועלים בתדירות מעט נמוכה יותר עשויים לבחור לענות על השאלה הזו בפרספקטיבה שבועית או חודשית.

גם במקרה הזה, לתשובה יש משמעות פסיכולוגית. במידה ואתם סוחרים עצמאיים, האם הפסד של, נניח, 5% מהתיק במהלך יום מסחר בודד יגרום לכם לאבד את קור הרוח והמשמעת? אם אתם מנהלי השקעות מקצועיים בבית השקעות, האם הפסד של 5% בחודש יגרום ללקוחות להתקשר בזעם ולנטוש את השירות שלכם?


מהי ירידת הערך המרבית שאתם מוכנים לספוג?

ירידת הערך המרבית (maximum draw down) היא ההפרש בין רמת השיא של תיק ההשקעות לערך הנמוך ביותר שהגיע לאחר מכן. נניח שסחרתם היטב, ותיק ההשקעות שלכם צמח מ- 50,000 ₪ ל- 100,000 ש"ח, ואז הגיעה תקופה פחות מוצלחת שגרמה לתיק להתכווץ ל- 80,000 ₪, הרי שירידת הערך בתיק היא של 20% - ירידה ממאה אלף ₪ לשמונים אלף ₪.

העובדה שהתיק עדיין נמצא ברווח של 60% מאז השקתו חשובה, אך לא פחות מכך חשובה ירידת הערך בשיעור של 20%.

מה הן התשובות הנכונות עבור כל אחת מהשאלות?

התשובות לכל אחת מהשאלות תלויות במאפיינים של אסטרטגיית המסחר שלכם, למשל כמה פוזיציות נחנכות בו-זמנית, כמה זמן פוזיציה נשארת פתוחה, מהם אחוזי ההצלחה של האסטרטגיה, מהי תוחלת הרווח שלה וכדומה.

התשובות תלויות גם במאפייני השוק בו אתם פועלים. ככל שמאפייני הסיכון של שוק מסוים גבוהים יותר, כך התכנון שלכם צריך להיות מכוון ללקיחת סיכונים קטנים יותר בכל פוזיציה.

כפי שראינו בהרחבה קודם לכן, התשובות תלויות גם ביכולת הפסיכולוגית של הסוחר העצמאי בבורסה לשמור על קור רוח גם לנוכח הפסדים או לנוכח סכומי הכסף שמוטלים על הכף, ובמקרה של ניהול השקעות עבור אחרים, גם ביכולת של הלקוחות להכיל הפסדים.


בין שאתם מבצעים מסחר עצמאי בבורסה, ובין שאתם מתעתדים לנהל השקעות עבור אחרים, כאשר אתם מתכננים את המרכיב של ניהול הסיכונים באסטרטגיית הפעולה שלכם עליכם לקחת בחשבון את התשובות לשלוש השאלות שהוצגו במאמר זה. מהו ההפסד המרבי שאתם מוכנים לספוג בעסקה בודדת. בין שמדובר בסכום כספי או באחוז מהתיק, מדובר בהחלטה בעלת השלכות יום-יומיות שתשפיע על כל עסקה שאתם חונכים.

עליכם להחליט מהו ההפסד המרבי שאתם מוכנים לספוג ביחידת זמן - יומית, שבועית, חודשית וכדומה, ומהי ירידת הערך המרבית אותה אתם ולקוחותיכם תוכלו להכיל.

 

 

לשיחה עם מומחה וקבלת הצעה אטרקטיבית

מלאו את הפרטים ואחד מנציגנו יצור אתכם קשר בהקדם
אנא מלאו את טופס - לשיחה עם מומחה וקבלת הצעה אטרקטיבית