לקבלת הצעה

אחד האינדיקטורים החשובים לסוחר העצמאי

רבים מהסוחרים העצמאיים משקיעים זמן רב בחיפוש אחרי האינדיקטור שיספק להם את האיתותים האופטימליים לחניכת עסקאות

ד"ר שי סולן - מנהל קרן גידור


אחד האינדיקטורים החשובים לסוחר העצמאי

רבים מהסוחרים העצמאיים משקיעים זמן רב בחיפוש אחרי האינדיקטור שיספק להם את האיתותים האופטימליים לחניכת עסקאות. אינדיקטורים כדוגמת ממוצעים נעים, מתנדים למיניהם או רצועות בולינג'ר בהחלט עשויים לסייע בזיהוי איתותי כניסה איכותיים, אך הם אינם האינדיקטור החשוב ביותר. בין שאתם סוחרים על מניות בבורסה האמריקאית, על חוזים עתידיים, על מטבעות, או בכל סוג אחר של נייר ערך, אחד האינדיקטורים החשובים להצלחה במסחר בשוק ההון הוא ה- ATR.


ATR - Average True Range
או בעברית טווח תנועה ממוצע, הוא אינדיקטור שמחשב את ממוצע תנועת המחיר בתקופת הזמן שהגדיר הסוחר. אם, למשל, הסוחר בוחן את השוק במסגרת זמן יומית, והוא הגדיר את ה- ATR ל- 14 תקופות, האינדיקטור יספק לו את טווח התנועה היומי הממוצע בארבע עשרה הימים האחרונים. אם הסוחר בוחן את השוק במסגרת זמן שבועית, האינדיקטור יצביע על ממוצע התנועה השבועי בארבע עשרה השבועות האחרונים, וכך הלאה.

ATR אינדיקטור ניתוח טכני


בחלק התחתון של התמונה אנו רואים את ה- ATR מחושב ל- 14 תקופות של מדד ה- SPX, המדד המרכזי של בורסת ניו-יורק. בחלק העליון של התמונה מופיעים נרות המחיר.

מדוע אינדיקטור ה- ATR כה חשוב?

אינדיקטור ה- ATR מצביע על רמת התנודתיות של השוק. תנודתיות גבוהה משמעותה הזדמנויות אטרקטיביות יותר, אך גם רמות סיכון גבוהות יותר. בתמונה ניתן לראות שה- ATR היומי של מדד ה- SPX, המדד הראשי של בורסת ניו-יורק, עלה מאז אמצע חודש פברואר מ- 30 נקודות מדד לערך לשיא של כ- 150 חודש אחד לאחר מכן. המשמעות היא שהתנודתיות של השוק גדלה בערך פי 5.


אינדיקטור ה- ATR וניהול סיכונים

משקיעים וסוחרים רבים נעזרים ב- ATR כדי לקבוע את מחירי קטיעת ההפסד שלהם (כמובן, למקרה שהשוק ינוע בכיוון ההפוך מזה לו הם ציפו). באופן כזה הם מתאימים את אופן ניהול הסיכונים שלהם לתנודתיות של השוק ולא לפרמטר שרירותי כזה או אחר. ATR גבוה יותר משמעותו שהסיכון הטמון בעסקאות גבוה יותר, וכדי לאזן את הסיכון הזה הם יחנכו פוזיציות קטנות יותר.בתמונה ניתן לראות שביחד עם עליית ערך ה- ATR, גדלו גם הגאפים, פערי המחיר, בין ימי המסחר השונים. הגאפים האלה מגדילים את הסיכון של סוחרי סווינג, מכיוון שבין יום מסחר אחד לשני השוק עלול לדלג מעל למחיר קטיעת ההפסד שלהם ולגרום להם הפסד גדול יותר מזה שהגדירו מראש.


אינדיקטור ה- ATR ומסחר תוך-יומי (day trading)

רוב הסוחרים התוך-יומיים יעדיפו לפעול בזמנים בהם השוק נמצא בתנועה, כלומר זמנים בהם ה- ATR גבוה. הסיבה היא, כמובן, שבתנאים האלה אסטרטגיות המסחר שלהם פועלות באופן מיטבי. עבור הסוחרים בבורסות מוסדרות (מניות, חוזים עתידיים וכדומה) בדרך כלל אלה הן השעתיים הראשונות שלאחר פתיחת המסחר, אך בעזרת האינדיקטור הם יכולים לזהות בצורה מדויקת יותר את המועדים האופטימליים לפעולה.

עבור אלה הפועלים בשווקים בהם המסחר לא מתבצע באמצעות בורסה מוסדרת, למשל שוק ה- FOREX, השימוש באינדיקטור עשוי להיות משמעותי אפילו יותר.
אינדיקטור ATR
למשל, בתמונה אנו רואים את הצמד יורו-דולר אמריקאי במסגרת זמן של 15 דקות, כלומר, כל נר בגרף מייצג את תנועת המחיר במשך 15 דקות. ה- ATR שנמצא בחלק התחתון של התמונה חושב על ממוצע טווח התנועה של 10 הנרות האחרונים. ניתן לראות בבירור את הקשר בין מידת התנועתיות של השוק לבין טווח התנועה הממוצע. כאשר השוק היה בתנועה, ולכן סיפק הזדמנויות איכותיות לסוחרים, ה- ATR היה גבוה יחסית, וכאשר השוק דשדש, ולכן לא סיפק הזדמנויות איכותיות לסוחרים, השער של האינדיקטור הלך וירד.


אינדיקטור ה- ATR ומסחר למספר ימים (swing)

גם סוחרים החונכים פוזיציות למשך מספר ימים יעדיפו, ברובם, לפעול בשוק אקטיבי, כלומר בכזה שבו ה- ATR גבוה יחסית. ככל שה- ATR גבוה יותר, כך הסיכוי למהלכי מחיר מהירים ומשמעותיים גבוה יותר, ולכן פוטנציאל הרווח גבוה יותר.



לסיכום, הגם שאינדיקטור ה- ATR אינו מספק איתותים לחניכת עסקאות או למימוש רווח, מדובר באינדיקטור מאוד חשוב מכיוון שהוא מצביע הן על הפוטנציאל והן על רמת הסיכון הנובעים מתנודתיות השוק, ומסייע בקביעת גודל העסקאות ומיקום מחיר קטיעת ההפסד.

מעוניין בהשוואת עמלות מסחר עצמאי בבורסה
ערוך השוואה בין בתי השקעות וברוקרים מובילים בישראל


 

לשיחה עם מומחה וקבלת הצעה אטרקטיבית

מלאו את הפרטים ואחד מנציגנו יצור אתכם קשר בהקדם
אנא מלאו את טופס - לשיחה עם מומחה וקבלת הצעה אטרקטיבית