לקבלת הצעה

מהי מניה ? כיצד מרוויחים במסחר במניות ?

מניה היא נייר ערך המקנה למחזיק בה חלק מהבעלות על חברה. הזכויות העיקריות הנובעות מהחזקת מניה הן האפשרות להשפיע על ניהול החברה, קבלת דיבידנדים וכו'

צוות ברוקר


מהי מניה וכיצד מרוויחים ממנה?

מניה היא נייר ערך המקנה למחזיק בה חלק מהבעלות על חברה. הזכויות העיקריות הנובעות מהחזקת מניה הן האפשרות להשפיע על ניהול החברה, קבלת דיבידנדים וזכויות בעת פירוק החברה.

בעצם, לכל חברה עסקית ישנן מניות וישנם בעלי מניות, אך אותנו במאמר זה מעניינות מניות של חברות שהונפקו בבורסה לניירות ערך ולכן ביכולתנו לרכוש ולמכור אותן בקלות ובמנות המתאימות לגודל תיק ההשקעות שלנו.


כיצד ניתן להרוויח מקניית מניה?
ישנן שתי דרכים עקרוניות בהן בעלי מניות הנסחרות בבורסה לניירות ערך יכולים להרוויח. הדרך הראשונה היא עליית מחיר המניה בבורסה. אם משקיע רוכש 100 מניות של חברה מסוימת במחיר של 100 ₪ למניה, ולאחר תקופה מוכר אותן במחיר של 150 ₪ למניה, הוא ייהנה מרווח של 50 ₪ למניה, או, בסך הכול, מרווח של 5,000 ₪. זהו רווח ספקולטיבי שנובע מכך שהמשקיע צפה נכון את כיוון תנועת מחיר המניה.

מסחר במניות

מקור הרווח השני של מחזיקי מניות הוא חלוקת דיבידנדים. חלוקת דיבידנדים היא דרכה של החברה לתגמל את בעלי המניות שלה על כך שהשקיעו בה (ואגב כך לקחו סיכון לאובדן כספם). בלי להיכנס לפלפולים חשבונאיים ומשפטיים, באופן עקרוני כאשר חברה נהנית מרווחים היא יכולה לחלק את כולם או את חלקם כדיבידנדים לבעלי המניות.


יש לשים לב שכאשר חברה מחלקת דיבידנדים, עצם חלוקת הדיבידנדים מקטינה את ההון שלה ולכן ערך המניות שלה יורד, לפחות בטווח הקצר.


באיזה משני סוגי הרווח כדאי להתמקד?
התשובה תלויה בהעדפות של המשקיע. ישנם משקיעים, בדרך כלל כאלה שמתכוונים להחזיק במניה במשך שנים ואף עשרות שנים, המייחסים חשיבות רבה יותר לדיבידנדים שהחברה נוהגת לחלק. לכן הם יעדיפו לרכוש מניות של חברה מבוססת, הנמצאת בצמיחה, ושנוהגת לחלק דיבידנדים על בסיס קבוע. משקיעים כאלה מעדיפים את תזרים המזומנים שינבע מהדיבידנדים על פני האפשרות לרווח ספקולטיבי ממכירת המניה ברווח.

משקיעים אחרים, בדרך כלל אקטיביים יותר, מתמקדים באפשרות להפיק רווחים מעליית מחיר המניה. פעמים רבות משקיעים כאלה מתעלמים לחלוטין מנושא חלוקת הדיבידנדים ומיחסים חשיבות פחותה לחוסנה של החברה ולאיכויותיה.


האם יש קשר בין ביצועי החברה למחיר המניה שלה בבורסה?
בטווח הארוך קיים קשר בין מחיר המניה של חברה לבין ביצועיה. ככל שחברה מרוויחה יותר, כך הערך שלה עולה ולכן גם מחיר המניה יעלה. אולם בטווח הקצר מחירי המניות בבורסה לניירות ערך מושפע ממגוון גורמים, בעיקר פסיכולוגיים, שמנתקים את הקשר בין מחיר המניה לביצועי החברה.
התופעה הזו של תנודתיות מחירי המניות בטווח הקצר באופן המנותק מביצועי החברה, הוא זה שיוצר הזדמנויות השקעה מעניינות עבור משקיעים.

למשל, בתקופה של מפולת בבורסה, עקב הפאניקה האוחזת במשקיעים רבים, יורדים מחירי המניות של חברות רבות בשיעורים ניכרים, מבלי שהדבר מוצדק מבחינת הפגיעה בפעילות החברות. תופעה דומה מתרחשת כאשר לענף מסוים יש "סנטימנט" חיובי (או שלילי) שעשוי להקרין על מחירי המניות של כל החברות הפועלות בענף, גם אם בפעילות שלהן לא חל שום שינוי.


לסיכום, מניות הן ניירות ערך המעניקים למחזיק בהן חלק מהבעלות על חברה (פירמה).
כאשר החברה נסחרת בבורסה לניירות ערך ניתן לרכוש ולמכור את מניותיה בצורה פשוטה יחסית. הרווח הנובע מרכישת מניה יכול להגיע מהדיבידנדים שהחברה תחלק, או ממכירת המניות במחיר גבוה מזה שבו נרכשו. יחד עם זאת, חשוב לזכור שמחירי מניות עשויים גם לרדת, ושלעתים חברות פושטות רגל ואז מניותיהן הופכות לחסור ערך לחלוטין.

כיצד ניתן לרכוש מניות בבורסה? 
בישראל קיימים מס' חברי בורסה וברוקרים המספקים מערכות מסחר מתקדמות. 
חברי הבורסה בישראל הם בנקים, בתי השקעות וברוקרים. כאשר בתי ההשקעות בישראל מספקים מערכות מסחר משולבות למסחר בארץ ובחו"ל , והברוקרים מתמקדים בעיקר במסחר חו"ל.
רצוי לבצע השוואת בתי השקעות וברוקרים ולהבין את ההבדלים ביניהם , כמובן שלכל סוחר יש את הצורך שלו וחשוב לדעת מה מטרות המסחר.

אתר ברוקר משווה בין בתי השקעות וברוקרים מובילים בארץ ובוול סטריט
אם הינך מעוניין לקבל השוואת עמלות למסחר עצמאי בבורסה , ניתן להשאיר פרטים בדף זה.

 

לשיחה עם מומחה וקבלת הצעה אטרקטיבית

מלאו את הפרטים ואחד מנציגנו יצור אתכם קשר בהקדם
אנא מלאו את טופס - לשיחה עם מומחה וקבלת הצעה אטרקטיבית