לקבלת הצעה

עולם קרנות הגידור בחו"ל – 2 טריליון דולר

מהי קרן גידור? איך היא פועלת? כמה הרוויחו המשקיעים בקרנות? כיצד מצטרפים?

צוות ברוקר


עולם קרנות הגידור בחו"ל - 2 טריליון דולר

מהן קרנות גידור חו"ל? כיצד הן פועלות? כמה הרוויחו המשקיעים? כיצד מצטרפים אליהן?מדריך מקוצר במאמר הבא.

קרן הגידור הראשונה הוקמה בשנת 1952 בידי האוסטרלי אלפרד ווינסלואו, במטרה להגן על ההשקעה בפני סיכוני השוק תוך שימוש באסטרטגיית Long/Short Equity. מאז צמח ענף קרנות הגידור וכיום קיימות ברחבי העולם למעלה מ 9,000 קרנות גידור המנהלות נכסים בסך 2 טריליון דולר במגוון רחב של אסטרטגיות. בתחילה קרנות הגידור היו נחלתם הבלעדית של לקוחות פרטיים עשירים מאוד, אולם במשך השנים הפכה ההשקעה בהם למקובלת (mainstream), ולמשקיעים העשירים הצטרפו משקיעים מוסדיים רבים כגון קופות גמל, פנסיה, חברות ביטוח ושאר משקיעים מתוחכמים, שרצו להגן על השקעותיהם מפני סיכוני השוק.

מדד DJCS של דאו ג'ונס וקרדיט סוויס, אחד המדדים המשקפים את ביצועי ענף קרנות הגידור, החל לפעול בינואר 1994. עד אוגוסט 2012 רשם תשואה של 370% לעומת 330% במדד S&P500 PlusDividends ותשואה של 274% שצבר מדד האג"חים הקונצרניות בארה"ב באותה תקופה.

כהגדרתן, קרנות גידור הן מכשירי השקעה שאינם מוגבלים בדרכי פעולתם,ולהן היכולת להשתמש בכלים מתוחכמים כגון מכירה בחסר ושימוש בנגזרים פיננסים, כדי לייצר תשואה עודפת על השווקים לאורך זמן. מעבר לגמישות ההשקעה, ייחודו של הענף הוא במבנה העמלות המאפשר לקרנות הגידור הטובות לגייס את מיטב המוחות בעולם הפיננסי.

בדוגמא של אסטרטגיית הלונג/שורט מניות, קרן הגידור רוכשת מניות אשר לדעתה מתומחרות נמוך משוויין העתידי, בעוד שבצד ה"שורט" (מכירה בחסר) הקרן בוחרת מניות שהיא צופה ששוויין ירד. מנגנון ה"שורט" אמור ליצור רווח בעת ירידת המחיר של המניות שנמכרו בחסר, כך שאם מנהל הקרן צדק בהערכותיו - הקרן תרוויח הן בצד הלונג והן בצד השורט. במצבי משבר, בהם כל השוק יורד, אזי צד ה"שורט" מייצר רווח לקרן, ומגן על התיק מהירידות וכך יוצר גידור לתיק.

זו הסיבה שמשנת 1994 עד אוגוסט 2012 יצרו שני המדדים המובילים באסטרטגית הלונג/שורט - HFRI EQUITY Hedge ו DJCS L/S - תשואה של 500% ו 405% בהתאמה, לעומת תשואה של %330 בלבד שצבר מדד S&P500.

שיעור הנכסים המוקצים לקרנות גידור מסך הנכסים הנזילים נע בין 5% ל 25%, ועולה ככל שנכסי המשקיע גדלים, וזאת במטרה לשפר לאורך זמן את יחס התשואה לסיכון של תיק ההשקעות, להפחית תנודתיות ולהקטין את החשיפה שלו לסיכון השוק.

בשל העובדה שקרנות גידור הן מכשיר השקעה מתוחכם ומורכב הדורש מינימום השקעה גבוה, יש להימנע מהשקעה ישירה בקרנות גידור, אלא לפעול באמצעות יועץ מומחה לקרנות גידור או דרך קרן של קרנות גידור בעלת ניסיון והיסטוריה מוכחת. יש לבדוק שלקרן של הקרנות יש, מלבד היסטוריה מוצלחת, כוח אדם מנוסה וכלים לבדיקת הענף, כך שהיא נהנית מהיכולת לבחור את הקרנות היודעות לייצר תשואה עודפת מובהקת על השוק לאורך זמן בחשיפה נמוכה ככל שניתן לסיכון השוק.

הניסיון מלמד, כי גוף עתיר ידע, כלים וקשרים, יוכל להשקיע באחוזון העליון של מנהלי קרנות הגידור המובילים בעולם, וכך להשיג לאורך זמן תשואה עודפת ניכרת על מדדי קרנות הגידור והמדדים המסורתיים, וזאת תוך הורדה של התנודתיות וסיכון השוק.

לסיכום, הקצאה של חלק מתיק ההשקעות לקרנות גידור יכולה לתרום לייצוב תיק השקעות, להורדת חשיפת התיק לסיכון השוק ומשפרת את יחס תשואה/סיכון של התיק לאורך זמן. לכל זאת יש חשיבות מיוחדת בעולם של תנודתיות וחוסר ודאות.

מה קורה כעת בשווקים?
בתקופה האחרונה ישנן שתי מגמות מהותיות:
1. צימצום הדרגתי של ההרחבה הכמותית
2. העלאה הדרגתית של הריבית

שתי מגמות אילו תורמות להעלאת הסלקטיביות בשוק ובידול בין מניות מביאים לבצב של בידול בין החברות וצורך חשוב להתחיל להגן ולגדר את הסיכון בתיקי ההשקעות.



מאת רן פרלמן - שותף ומנהל הפיתוח העסקי של חברת BSP FUNDS

למידע נוסף אנו כאן לשירותכם.

 

לשיחה עם מומחה וקבלת הצעה אטרקטיבית

מלאו את הפרטים ואחד מנציגנו יצור אתכם קשר בהקדם
אנא מלאו את טופס - לשיחה עם מומחה וקבלת הצעה אטרקטיבית