לקבלת הצעה

ההשפעה של הודעות כלכליות על הסוחר העצמאי בבורסה

קיימת חשיבות רבה להבנת הקשר בין תוכן ומועד פרסום הודעות כלכליות, לבין התנהגות מחירי המניות

צוות ברוקר

ההשפעה של הודעות כלכליות על הסוחר העצמאי בבורסה

בין שהמסחר העצמאי בבורסה מבוסס על ניתוח טכני ובין על ניתוח פונדמנטלי, קיימת חשיבות רבה להבנת הקשר בין תוכן ומועד פרסום הודעות כלכליות, לבין התנהגות מחירי המניות.

הבנת המשמעות של הנתונים הכלכליים המתפרסמים, והשפעותיהם העתידיות על המשק, על הענף הספציפי בו פועלת החברה, ועל מחירי המניות חשובה במיוחד למשקיעים הפועלים על סמך ניתוח פונדמנטלי. הבנת ההשפעות הטכניות הקשורות למועדי פרסום ההודעות הכלכליות חיונית להצלחה גם של סוחרים אקטיביים.

כמובן שגם הודעות שאינן כלכליות (למשל, הודעות פוליטיות) עשויות להשפיע על הבורסה - הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך, אך במאמר זה נתמקד בהודעות כלכליות המשפעיות על מסחר עצמאי בבורסה.

מהן ההודעות הכלכליות בעלות ההשפעה הרבה ביותר על וול סטריט?

באופן טבעי, ענפים שונים מושפעים מנתונים כלכליים שונים. בדרך כלל, בכל ענף ישנם גופים המפרסמים סקירות לגבי הפעילות, המגמות והצפי לעתיד בענף. למשל, אחת לשבוע מתפרסם דו"ח לגבי מלאי הנפט בארצות הברית, ופרסומו עשוי להשפיע באופן ישיר ומידי הן על מחירי החוזים העתידיים על הנפט והן על מניות של חברות הפועלות בענף. באופן עקיף, נתוני הדו"ח עשויים להשפיע על כל הענפים והחברות הקשורים כך או אחר לנפט.

אם נתייחס לבורסה במכלול, היצע הכסף נחשב לנתון בעל ההשפעה הרבה ביותר על מחירי המניות בטווח הארוך. פרסומים כלכליים אודות התוצר המקומי הגולמי, רמת התעסוקה ורמת האינפלציה מסייעים למשקיעים לצפות את השינויים בהיצע הכסף, ולכן הם בעלי חשיבות גבוהה יחסית.


כאשר מדובר על מסחר בצמדי מטבעות, הסוחר העצמאי ירצה לדעת את נתוני התוצר המקומי הגולמי, רמת התעסוקה ורמת האינפלציה בכל המדינות הרלוונטיות, ובנוסף גם הנתון לגבי מאזן הסחר של כל אחת מהמדינות יהיה בעל משמעות.


בטווח הארוך הכלכלה מנצחת את הפסיכולוגיה

בטווח הקצר - החל ממסחר תוך-יומי ועד לתנועת מחירי המניות בטווח של חודשים, מחירי המניות עשויים להתנתק מערכם הכלכלי. גורמים כגון הלך רוח ציבורי, רכילויות, שמועות או בהכללה, פסיכולוגיית ההמונים, גורמים למחירי המניות בבורסה לנוע ללא-הרף באופן שנראה לרבים כאקראי.

בטווח הארוך, מחירי המניות של כל חברה הנסחרת בבורסה מתיישרים עם רמת הרווחיות שלה.


רווחיות החברות קשורה, כמובן, לאיכות הניהול שלהן, אך גם למאפיינים המאקרו כלכליים כדוגמת מצב המשק, שיעור הריבית במשק, רמת התחרות וכדומה. על המגמות הקשורות לגורמים אלה לומד המשקיע מתוך הנתונים הכלכליים השונים.

השוק עשוי "להמתין" לפרסום הודעות כלכליות

לעתים, כאשר צפויה להתפרסם הודעה כלכלית חשובה, המשקיעים המוסדיים ובתי ההשקעות ייטו להימנע מביצוע פעולות מסחר לא-הכרחיות, והתוצאה תהיה נפח פעילות קטן יחסית ודשדוש של השוק בטווח תנועה קטן. דשדוש כזה עשוי להימשך החל ממספר דקות לפני מועד פרסום ההודעה הכלכלית, ועד למספר ימים.

מנקודת המבט של סוחרים אקטיביים, עדיף בדרך כלל להימנע ממסחר בתקופת המתנה שכזו שבה השוק כמעט ואינו זז.


השוואת עמלות מסחר עצמאי בבורסה


דו"חות כספיים של חברות

חברות הנסחרות בבורסה מחויבות לפרסם אחת לרבעון את דו"חותיהן הכספיים. הדו"ח שמעניין את העיתונאים, את מרב האנליסטים ולבטח את רוב הסוחרים הוא דו"ח רווח והפסד.

הגם שהדו"חות הכספיים מסכמים את התקופה שהסתיימה, הם מצביעים על המגמה של פעילות החברה. פרסומם כולל גם צפי של ההנהלה לגבי העתיד. לעתים, כאשר הדו"ח מספק נתונים החורגים באופן משמעותי מציפיות האנליסטים, או כשצפי ההנהלה לגבי העתיד מפתיע, מחיר המניה עשוי להגיב בתנודתיות רבה לפרסום.


סיבה נוספת לחשיבות המעקב אחרי מועדי פרסום הדו"חות הכלכליים של חברות (וניתוחם) היא שלעתים המידע שנכלל בדו"ח שפרסמה חברה מסוימת משפיע על חברות נוספות בענף. למשל, אם בדו"חותיה של חברת קוקה קולה מתפרסמות תחזיות לגבי ענף המשקעות הקלים, המשקיעים משליכים מכך על שאר החברות הפועלות בענף והדבר ישפיע גם על מחירי מניותיהן. דוגמה נוספת, אם דו"חותיה הכספיים של גוגל יצביעו על ירידה בהכנסות מפרסום, המשקיעים יניחו שגם שאר החברות המייצרות הכנסות מפרסום באינטרנט סבלו מירידה בהכנסות, ויימכרו את מניותיהן.


לאור כל זאת, בלי קשר למסגרת הזמן ולסגנון הפעולה של הסוחר, חשוב להיות מודעים לתאריכי פרסום הדו"חות הכספיים של חברות בהן בכוונתנו לסחור ושל החברות האחרות הפועלות בענף שלהן.

השוק עשוי להגיב באלימות להודעות כלכליות מפתיעות

מכיוון שהשוק מתנהל בהתאם לציפיות המשקיעים והסוחרים, כל פרסום של נתון כלכלי החורג מהציפיות עשוי לגרום לתנועה אלימה במחירי המניות. התגובה תהיה בהתאם לאופן שבו יפרש השוק את ההשלכות של המידע המפתיע, דבר שלעתים קשה מאוד לצפות מראש.

מדיי-פעם, בדקות שלאחר פרסום נתון כלכלי מפתיע, נראה שהשוק נע בתזזיתיות מעלה ומטה, עד שהוא מתייצב ברמת שיווי משקל חדשה. אלא אם לסוחר יש אסטרטגיית פעולה המיועדת ספציפית למצבים כאלה, מומלץ להימנע ממסחר עד שהשוק "יעכל" את משמעות המידע שפורסם.


ככלל, מועדי הפרסום של הודעות כלכליות ידועים מראש, ולכן הסוחר העצמאי יכול להיערך לפרסומן מבעוד מועד. ניתן גם לזהות בקלות יחסית מצבים בהם השוק "ממתין" לפרסום ההודעה, ולבחור האם כדאי להימנע ממסחר עד שההודעה הכלכלית תצא.

בלי קשר לסגנון הפעולה ולאסטרטגיית המסחר, סוחרים ומשקיעים עצמאיים ישפרו לבלי היכר את ביצועיהם אם יבדקו את האופן שבו הן תוכן והן מועד פרסום ההודעות הכלכליות השונות משפיעים על שיטת הפעולה שלהם, ויבצעו את ההתאמות הנדרשות.

 

לשיחה עם מומחה וקבלת הצעה אטרקטיבית

מלאו את הפרטים ואחד מנציגנו יצור אתכם קשר בהקדם
אנא מלאו את טופס - לשיחה עם מומחה וקבלת הצעה אטרקטיבית