לקבלת הצעה

נזילות השוק – מדוע היא חשובה גם לסוחר העצמאי בבורסה?

מדוע רמת הנזילות של השוק חשובה לסוחר העצמאי בבורסה?

צוות ברוקר

נזילות השוק - מדוע היא חשובה גם לסוחר העצמאי בבורסה?

המושג נזילות מתייחס לקלות שבה ניתן להפוך נכס למזומן, מבלי שתהליך מכירת הנכס ישפיע על מחיר השוק. בדרך כלל נושא הנזילות מטריד בתי השקעות ומשקיעים מוסדיים הפועלים בהיקפים גדולים, מכיוון שהם חוששים להיקלע למצב שבו ניסיון שלהם לרכוש, או למכור, מניות או כל נייר ערך אחר בהיקפים גדולים ישפיע על מחיר השוק. במקרים קיצוניים הם אף עלולים להיתקל במצב שבו כלל לא יצליחו למצוא קונה לניירות ערך שהם ירצו למכור.

מדוע רמת הנזילות של השוק חשובה לסוחר העצמאי בבורסה?

הסוחר העצמאי בבורסה אינו מנהל תיקי השקעות בהיקף של מיליוני דולרים, ולכן גם כאשר הוא מבצע עסקה על המניה של חברה מסוימת, מטבע כלשהו או על חוזים עתידיים, הכמויות בהן הוא סוחר לא ישפיעו על השוק. ובכל זאת, רמת הנזילות משמעותית גם עבורו. שתי הסיבות העיקריות לכך מפורטות בהמשך.


השפעת הנזילות על אמינות הניתוח הטכני

הניתוח הטכני עוסק בניסיון לצפות את כיוון התנועה העתידי של השוק באמצעות התבססות על נתונים מהעבר, בעיקר המחיר ונפח המסחר. רוב הסוחרים העצמאיים, וגם רבים מהמוסדיים, מתבססים על ניתוח טכני לצורך קבלת החלטות הקנייה והמכירה של ניירות הערך.

קיים קשר בין רמת הנזילות של השוק לבין מידת האמינות של הניתוח הטכני, ובעיקר של ניתוח הגרפים. ככל שהשוק נזיל יותר, כלומר ככל שהמשקיעים והסוחרים יכולים לרכוש ולמכור את הנכס בקלות, במהירות, ובלי להשפיע על מחיר השוק, כך ניתוח גרף המחיר יספק תחזיות אמינות יותר לגבי כיוון התנועה העתידי.

בדרך כלל אסטרטגיות הפעולה של הסוחרים הפרטיים מבוססות על ניתוח טכני, ומכאן חשיבות הנזילות עבורם.

חשיבות הנזילות במסחר תוך-יומי (day trading)

סוחרים הפועלים במסגרת זמן תוך-יומית (day traders) מרוויחים, בדרך כלל, מתנועות מחיר קטנות יחסית המתרחשות בתוך שניות או דקות אחדות. שיטת פעולה כזו יכולה להצליח אך ורק בשוק נזיל בו פקודות הקנייה והמכירה יתבצעו בתוך שברירי שנייה ובמחיר אליו התכוון הסוחר.

ככל שהשוק פחות נזיל, כך יידרש לברוקר יותר זמן להוצאה לפועל פקודת הקניה או המכירה של המניה, וכך גם גדל הסיכון שהמחיר בו תתבצע בסופו של דבר העסקה יהיה שונה מזה שאליו התכוון הסוחר.


מהם השווקים הנזילים ביותר?

השוק הנזיל ביותר בעולם הוא שוק המטבעות (FOREX). נכון לאפריל 2019, שוק הפורקס מגלגל כ- 6.6 טריליון דולר ביום, אם כי מכיוון שהמסחר לא מתנהל באמצעות בורסה מוסדרת אלא בין בנקים, מדובר באומדנים ולא במידע מדויק.

מבחינת שווקי המניות, בשני המקומות הראשונים של דירוג הבורסות הנזילות ביותר בעולם נמצאות בורסת ניו-יורק ובורסת נאסד"ק. זו מן הסתם הסיבה שבוול סטריט מתבצעת רוב הפעילות בתחום מסחר עצמאי במניות.

אחרי שתי בורסות המניות האמריקאיות בדירוג הבורסות הנזילות ביותר בעולם נמצאות שתי בורסות סיניות Shenzhen Stock Exchange, ו- Shanghai Stock Exchange, ולאחר מכן הבורסות היפנית והקוריאנית. הבורסה של לונדון, ויורונקסט (Euronext) הן שתי הבורסות בעלות נפחי הפעילות, ולכן גם הנזילות, הגבוהים ביותר באירופה.

גם הבורסות המובילות בעולם למסחר בחוזים עתידיים ובניירות ערך נגזרים (CBOE, PHLX, ARCA, NSDQ, BATS ) נהנות מנפחי פעילות מאוד גבוהים.


הסוחר העצמאי ונזילות השוק

הנזילות של הבורסה כמכלול חשובה לבתי השקעות ולמשקיעים מוסדיים. עבור הסוחר העצמאי בבורסה חשובה הנזילות בניירות הערך הספציפיים עליהם בכוונתו לסחור. למשל, את הסוחר בוול סטריט לא מעניין נפח המסחר המצרפי של כל אלפי המניות, אלא נפח המסחר היומי במניה הספציפית שאותה הוא שוקל לקנות.

את סוחר המט"ח לא מעניינים 6.6 טריליון הדולר שמחליפים ידיים בשוק הפורקס מדיי יום, אלא נפח המסחר בצמד המסוים עליו הוא מתכוון לסחור.


בגלל ההשפעה הרבה של רמת הנזילות של ניירות הערך על תוצאות המסחר בשוק ההון, סוחרים ומשקיעים מעדיפים לפעול בשווקים נזילים ועל ניירות ערך נזילים. עד כמה נזילים? זו פונקציה של מגוון מרכיבים כדוגמת גודל התיק המנוהל, גודל הפוזיציות שהם חונכים, מסגרת הזמן בה פועלים, סגנון המסחר, מהירות התגובה הנדרשת מהשוק וכדומה.

 

 

 

לשיחה עם מומחה וקבלת הצעה אטרקטיבית

מלאו את הפרטים ואחד מנציגנו יצור אתכם קשר בהקדם
אנא מלאו את טופס - לשיחה עם מומחה וקבלת הצעה אטרקטיבית