לקבלת הצעה

שני עקרונות להצלחה במסחר עצמאי

במאמר זה נתייחס לשני עקרונות קריטיים להצלחתכם בתחום מסחר עצמאי

ד"ר שי סולן - מנהל קרן גידור

שני עקרונות להצלחה במסחר עצמאי בבורסה

ישראלים רבים סוחרים באופן עצמאי בבורסה, ומפיקים מכך הכנסה נוספת או עיקרית. רבים עוד יותר נמצאים בתהליך הלמידה, בשאיפה להגיע לרמת ביצוע שתאפשר להם ליהנות מרווחיות עקבית. במאמר מסחר עצמאי בבורסה - איך עושים את זה? התייחסנו לשלבים הבסיסיים של התהליך. במאמר זה נתייחס לשני עקרונות קריטיים להצלחתכם בתחום.
אם אתם עדיין לא נהנים מרווחיות פחות או יותר עקבית מהמסחר בבורסה, כנראה שאינכם עומדים לפחות באחד מהעקרונות האלה.


עקרון מס. 1 להצלחה במסחר עצמאי בבורסה - לפעול רק עם המגמה

כולם מכירים את האמרה, "המגמה היא החברה שלך", ולא בכדי. מכיוון שמגמות נוטות להימשך, מסחר עם המגמה פשוט יותר לביצוע, אחוזי ההצלחה שלו גבוהים יותר, וגם אם המשקיע או הסוחר טעו בזיהוי ההזדמנות, כל עוד הם חנכו פוזיציה עם כיוון המגמה פוטנציאל הנזק שעלול להיגרם עקב הטעות קטן יחסית.

אחד הכלים הפשוטים ביותר לזהות את כיוון המגמה הוא שימוש בממוצע נע (moving average). זהו כלי המוצע בחינם בכל פלטפורמות המסחר, והוא מציג באופן גרפי את כיוון המגמה. קיימים מספר סוגי ממוצעים נעים, וניתן גם להורות לפלטפורמת המסחר לחשב את הממוצע הנע על כל מספר של תקופות הרצוי לנו - לא ניכנס כאן לכל מגוון האפשרויות, נסתפק כאן בהצגת דוגמה אחת.

משקיע הבוחר להיעזר בממוצע נע פשוט (simple moving average) המחושב על 50 תקופות למשל, יחנוך פוזיציות רכש אך ורק אם המחיר של המניה (או של כל נייר ערך אחר עליו הוא סוחר) נמצא מעל לערך של הממוצע הנע. הסיבה היא שכאשר המחיר נמצא מעל לממוצע הנע זו אינדיקציה למגמת עלייה (ראו את התמונה בהמשך).

כאשר המחיר של המניה יימצא מתחת לממוצע הנע, הדבר מהווה אינדיקציה למגמת ירידה, ולכן במצב כזה אותו המשקיע יחנוך אך ורק פוזיציות שורט.

מסחר עצמאי בבורסה
בתמונה אנו רואים, כדוגמה, את מחיר מניית חברת אפל הנסחרת בבורסה האמריקאית. עד אמצע חודש מרץ 2020 המנייה נהנתה ממגמת עלייה ברורה, והדבר התבטא בכך שהממוצע הנע פשוט 50 (הקו הכחול) היה בעצמו במגמת עלייה והוא היה מתחת לנרות המחיר. לפי עיקרון המסחר עם המגמה, בתקופה הזו נחנוך אך ורק פוזיציות רכש.

לקראת סוף חודש מרץ המחיר ירד מתחת לקו של הממוצע הנע 50, והדבר הצביע על כך שהמניה עברה למגמת ירידה. לכן, לפי עיקרון המסחר עם המגמה, החל משלב זה המשקיע יחנוך אך ורק פוזיציות שורט (כמובן עד שהמחיר ישוב ויעלה מעל לממוצע הנע 50).


עקרון מס. 2 להצלחה במסחר עצמאי בבורסה -
להיות נאמן לכללי הפעולה שקבעתם לעצמכם


לכל סוחר מצליח ישנה אסטרטגיית פעולה המעניקה לו "יתרון", כלומר כזו שיש לה תוחלת רווח חיובית. אסטרטגיית הפעולה מורכבת מכללים המתייחסים לתנאים שקיומם יביא אותו לחנוך פוזיציה חדשה, למיקום מחיר קטיעת ההפסד, למימוש רווח, לניהול סיכונים וכדומה.

תנאי הכרחי להצלחה בתחום מסחר עצמאי בבורסה הוא הוצאתם לפועל של כללי הפעולה שלכם באופן עקבי ומדויק. אגב, פעולה ללא כללים כאלה היא, כמובן, טעות קריטית בפני עצמה.


כאשר בוחנים את הגורמים לכישלונות של כמה מהמשקיעים ומנהלי קרנות הגידור הגדולים והמצליחים ביותר בעולם, מגלים שהסיבה הבולטת ביותר היתה שהם לא עמדו בכללים של עצמם! כמובן שזו גם אחת מהסיבות הבולטות לכישלונם של סוחרים עצמאיים.


חיוני לציית לכל הכללים של אסטרטגיית הפעולה שלכם, אך את הנזק הגדול ביותר סופגים משקיעים וסוחרים עצמאיים כאשר הם לא מצייתים לכללים הקשורים לניהול סיכונים. למשל, הם חונכים פוזיציות גדולות מדיי וכך מסכנים סכום גדול מדיי בעסקה בודדת, או שהם לא ממשים הפסדים כאשר אסטרטגיית הפעולה שלהם מגדירה שעליהם לעשות זאת.


הצלחה במסחר עצמאי בבורסה היא החלום של עשרות אלפי אנשים. הדרך להגשמת החלום הזה עוברת בציות לשני הכללים שהוזכרו במאמר זה - לחנוך פוזיציות אך ורק עם כיוון המגמה, ולהיות נאמן לכללי הפעולה שקבעתם.


 

לשיחה עם מומחה וקבלת הצעה אטרקטיבית

מלאו את הפרטים ואחד מנציגנו יצור אתכם קשר בהקדם
אנא מלאו את טופס - לשיחה עם מומחה וקבלת הצעה אטרקטיבית