לקבלת הצעה

כיצד מתכוננים לנפילות בבורסה?

אף אחד לא באמת יודע מתי יגיעו ירידות משמעותיות בבורסות המניות, אך בכל מקרה כדאי להתכונן!

כיצד מתכוננים לנפילות בבורסה?


אף אחד לא באמת יודע מתי יגיעו ירידות משמעותיות בבורסות המניות, וכשהן יגיעו מה יהיה גודלן, אך בכל מקרה כדאי להתכונן! להלן כמה מהדרכים בהן נוקטים משקיעים מקצועיים כדי להגן על תיק ההשקעות שלהם כאשר הם חוששים מירידות משמעותיות.

מסחר עצמאי בבורסה

1. מכירת התיק

מכירת תיק המניות היא המחשבה הראשונה שעולה בראשו של כל מי שחושש שהבורסה עומדת לרדת. אולם מכיוון שלא ניתן "לתזמן את השוק", כלומר לדעת בוודאות מתי תתחיל מפולת ומתי היא תסתיים, המשקיעים המקצועיים נמנעים בדרך כלל ממימוש תיק ההשקעות כולו. כאשר הם חוששים מירידות הם יעדיפו להקטין את אחוז המניות בתיק שלהם, וכאשר הם מעריכים שהירידות מיצו את עצמן הם ייטו להגדיל את אחוז המניות בתיק.


כלומר, המשקיעים המקצועיים לא מנסים להימנע לחלוטין מהפסדים בזמן ירידות - הם מבינים שהדבר לא ריאלי, אלא להקטין את שיעור החשיפה שלהם וכך לספוג הפסדים קטנים יחסית. לאחר הירידות הם מגדילים את שיעור החשיפה שלהם וכך הם ייהנו מתשואה גבוהה יותר בזמן שהבורסה תעלה.


למשל, אם יש לכם תיק של מיליון ש"ח, מחציתו מושקע במניות ומחציתו באגרות חוב, ואתם חוששים שהבורסה עומדת לרדת באופן משמעותי, אתם עשויים למכור מחצית מהמניות ואת הכסף שהתפנה להפנות להשקעה בטוחה יחסית שלא תיפגע אם הבורסה תצנח. בהנחה שאתם טועים, והבורסה תמשיך לעלות, עדיין יהיו לכם 250,000 ₪ שייהנו מהעליות האלה. אם תחזיתכם לגבי הבורסה תתממש, והיא תרד, נניח ב- 25%, בזכות הקטנת מרכיב המניות, התיק שלכם יספוג הפסד של 6.25% בלבד (62,500 ₪), שחלקו יקוזז על ידי התשואה הבטוחה שיניב חלקו האחר.
לאחר שהבורסה תרד, תוכלו להגדיל חזרה את המרכיב המנייתי כך שיהיה מחצית מוגדל התיק, ואז, אם הבורסה תחזור לרמתה הקודמת תיהנו מרווח של כ- 110,000 ₪!


2. גיוון התיק
גיוון תיק ההשקעות הוא האמצעי הנפוץ ביותר להגן על התיק באופן קבוע. ככל שהמשקיע מצליח לחלק את ההשקעות בין נכסים בעלי מתאם נמוך יותר ביניהם, כך ההגנה טובה יותר.


למשל, משקיע עשוי להחזיק בתיק ההשקעות שלו חוזים עתידיים על זהב וכסף, תעודות סל על זהב ועל כסף, או כל נכס אחר שמחירו צמוד למתכות היקרות (האלה או אחרות). בדרך כלל, בזמנים של חוסר יציבות כלכלית מחירן של המתכות היקרות דווקא עולה מכיוון שמשקיעים רבים רואים בהן אמצעי הגנה ולכן מגדילים את הביקוש להן.


בהתאם לגודל התיק ולהעדפות האישיות, משקיעים עשויים לגוון ברכישת נכסי נדל"ן (למשל, דירה מושכרת תמשיך לקבל שכר דירה גם אם הבורסה יורדת), מטבעות ועוד.


3. מכירה בחסר של מניות או מדדים
מכירה בחסר (short) היא פעולה מתוחכמת יחסית, וכרוך בה סיכון כספי גבוה יחסית, ולכן היא מומלצת רק למשקיעים מתוחכמים. במכירה בחסר המשקיע מוכר נכסים שאינם בבעלותו מתוך ציפייה לרכוש אותם בעתיד במחיר נמוך יותר, וכך להרוויח.


הסיכון הכספי הגבוה נובע מכך שאם תחזיתו של המשקיע תתבדה והמחירים דווקא יעלו, ההפסדים על המכירה בחסר עשויים להיות מאוד גבוהים.


משקיעים מתוחכמים המצפים לירידות בבורסה עשויים להמשיך להחזיק בכל תיק המניות שלהם, ובמקביל לבצע מכירה בחסר של מדדי המניות או של מניות ספציפיות. אם השוק אכן ירד, ערכן של המניות שלהם ייפגע, אך הם יפיקו רווחים מהמכירה בחסר. בהמשך הם יממשו את הרווח שהפיקו מהמכירה בחסר, ויישארו עם תיק המניות המקורי שלהם, מוכן
ומזומן ליהנות מהעלייה שתגיע במחירי המניות עם שכוך הסערה.


4. קניית קרן מדדית הפוכה
ערכה של קרן מדדית הפוכה עולה כאשר המדד שאחריו היא עוקבת יורד, ויורד כאשר המדד עולה. קניית קרן מדדית הפוכה היא, בעצם, סוג של מכירה בחסר של המדד.


מבחינה טכנית מדובר בפעולה פשוטה יחסית - קניית הקרן המדדית ההפוכה יכולה להיעשות דרך יועץ ההשקעות בבנק, אך היא טומנת בחובה סיכונים בדומה למכירה בחסר.


5. קניית אופציות מכר
אופציית מכר (put options) הן בעצם סוג של ביטוח. גם כאן מדובר בכלי מתוחכם יחסית, אך הפעם הסיכון שהמשקיע לוקח על עצמו מוגבל - גובה הפרמיה ששילם עבור האופציה.


ערכה של אופציית מכר עולה ככל שמחיר הנכס עליו היא כתובה יורד. אם מחיר הנכס לא ירד, האופציה תפקע, בסופו של דבר, חסרת ערך. הדבר דומה לביטוח על הרכב שלכם. אם לא יקרה דבר במהלך השנה, הביטוח יפקע והפרמיה ששילמתם תרד לטמיון (פרט לכך שהיא ספקה לכם ביטחון למשך שנה שלמה). אם יקרה משהו לרכב, נניח הוא ייגנב, הביטוח יפצה אתכם בהתאם לגובה הנזק.


בדומה למכירה בחסר ולקניית קרן מדדית הפוכה, ערכה של אופציית מכר יעלה אם המחירים בבורסה ירדו (הדבר נכון, כמובן, לכל נכס עליו כתובה אופציית מכר), וכך יפצה את המשקיע על הירידה בערך המניות שלו.


בדרך כלל, המשקיעים המקצועיים לא מממשים את מלוא תיק המניות שלהם כאשר הם חוששים מנפילה של הבורסה. כמוכם, גם הם לא יודעים לתזמן את השוק, ולכן מעדיפים פתרונות גמישים יותר.


בשונה מכם, המקצוענים מנהלים תיקים ענקיים דבר שמאוד מסרבל (ואפילו מפחית) את היכולת לקנות ולמכור במהירות מניות.

במאמר זה הכרנו חמש מהדרכים בהן המשקיעים המקצועיים מגנים על תיק ההשקעות שלהם מפני נפילות בבורסה. אתם מוזמנים להעמיק את ההיכרות עם כל אחת מהשיטות ולבחור באלה המתאימות ביותר לצרכים שלכם.

מעוניינים לפתוח חשבון מסחר עצמאי בבורסה
ניתן להשאיר פרטים בטופס לקבלת השוואת בתי השקעות

לשיחה עם מומחה וקבלת הצעה אטרקטיבית

מלאו את הפרטים ואחד מנציגנו יצור אתכם קשר בהקדם
אנא מלאו את טופס - לשיחה עם מומחה וקבלת הצעה אטרקטיבית